بررسی تغییرات تشریحی ایجادشده در برگچه های گیاه زبان گنجشک (Fraxinus rotundifolia) در اثر آلودگی با آفت پسیل (Psyllopsis fraxini)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
حمله آفت سبب آسیب به ساختارهای سلولی گیاهی می شود و با ایجاد اختلال در رشد و فرایندهای تمایز گیاه میزبان، ساختار گیاه را تغییر می دهد. پسیل یکی از آفت های گیاهی است که با حمله به برگ گیاه و تغذیه از شیره گیاهی سبب تغییر شکل مورفولوژیکی برگ و تشکیل گال می شود. در پژوهش حاضر، بررسی تغییرات تشریحی برگچه های آلوده به پسیل گیاه زبان گنجشک در مراحل مختلف حمله حشره مدنظر قرار گرفت. تهیه برش های میکروتومی از برگچه های آلوده و رنگ آمیزی آنها با ایوزین- هماتوکسیلین، سافرانین- فست گرین، سودان سیاه و کوماسی برلیانت بلو انجام شد و نمونه ها با میکروسکوپ نوری و فلورسنت مشاهده شدند. نتایج نشان دادند با حمله پسیل به گیاه، ورود بزاق حشره به محل آلودگی اتفاق می افتد و تاثیر آن در ساختار گیاه ظاهر می شود که بارزترین آنها، کلروزه شدن محل آلودگی گیاه است؛ به علاوه، گال هایی در هر دو سطح تحتانی و فوقانی برگچه ها تشکیل شدند که مطالعه های تشریحی، ورود اندام مکنده پسیل به بافت پارانشیم و هیپرپلازی سلول های اپیدرم در ناحیه مجاور آن را نشان دادند. نتایج، ایجاد حالت هیپرتروفی و هیپرپلازی در سلول های پارانشیم نردبانی، اسفنجی و نیز هیپرتروفی در دستجات آوندی را نشان دادند؛ علاوه براین، کاهش فضای بین سلولی در منطقه تغذیه ای پسیل در سلول های پارانشیمی برگچه های آلوده مشاهده شد. افزایش ضخامت دیواره سلولی در سلول های پارانشیمی و اپیدرمی سلول های آلوده نسبت به سلول های برگچه های گیاهان شاهد مشاهده شد که مجموع این تغییرات در راستای ایجاد نیچ اکولوژیکی مناسب برای استقرار پسیل ها تلقی می شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p2162609 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!