مقایسه تركيب دگزامتازون و متوکلوپرامید با اندانسترون و اپرپیتانت بر تهوع و استفراغ پس از جراحی عروق بزرگ در القای بیهوشی با اتومیدیت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه

تهوع و استفراغ یکی از مهمترین شکایات بیماران بعد از اعمال جراحی است که حتی از درد نیز بدتر ذکر شده است. اتومیدیت برای القای بیهوشی عمومی در جراحی های با ریسک بالا انتخابی می باشد. یکی از عوارض آن، میزان بالای تهوع و استفراغ پس از جراحی (PONV) است. هدف از مطالعه حاضر مقایسه تاثیر ترکیب اندانسترون واپرپیتانت با ترکیب دگزامتازون و متوکلوپرامید در کاهش PONV در بیمارانی بود که با القای بیهوشی توسط اتومیدیت، تحت جراحی عروق بالای اینگوینال قرار گرفتند.

مواد و روش ها

در این کارآزمایی بالینی 120 بیمار به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول (DM) mg 8 دگزامتازون و mg 10 متوکلوپرامید و گروه دوم (OA)80 mg اپرپیتانت و mg 4 اندانسترون دریافت می نمودند. در نهایت دو گروه از نظر میزان بروز PONV در سه ساعت اول پس از مقایسه شدند.

یافته ها

در سه ساعت اول پس از جراحی 26 نفر در گروه DM و 12 بیمار در گروه (OA) دچار تهوع شدند. همچنین در گروه DM، 4 بیمار دچار استفراغ شدند در حالیکه در گروه (OA) هیچ بیماری دچار استفراغ نشد. آزمون کای دو نشان داد که دو گروه از این نظر با یکدیگر تفاوت آماری معناداری دارند (031/0= p و 043/= p).

نتیجه گیری

 مطالعه ما نشان داد که استفاده از اندانسترون به همراه اپرپیتانت در جراحی های عروق بزرگ تا حد زیادی از بروز PONV در بیمارانی که تحت القای بیهوشی عمومی با اتومیدیت بودند جلوگیری کرد. البته دو داروی اندانسترون واپرپیتانت نسبت به دو داروی دگزامتازون و متوکلوپرامید در کاهش PONV موثر تر واقع شدند.

زبان:
فارسی
صفحات:
2 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p2162738 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!