افسردگی زمینه ای و عوامل مرتبط با آن در رانندگان خودروهای سواری مراجعه کننده به مرکز ترومای یاسوج

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

خطاهای انسانی که می تواند ناشی از فاکتورهایی از قبیل شرایط روحی و شخصیتی باشد، مهم ترین عوامل ایجاد کننده زیان های جبران ناپذیر جانی و مالی در حوادث رانندگی است. افسردگی یکی از شایع ترین و پیچیده ترین مسایل پزشکی و اجتماعی است و در صورت عدم درمان به موقع، توانمندی های فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. هدف از این مطالعه تعیین و بررسی شیوع افسردگی زمینه ای و عوامل مرتبط با آن در رانندگان خودروهای سواری با یک حادثه تصادف، مرکز ترومای یاسوج بود.

روش بررسی

این مطالعه یک پژوهش توصیفی تحلیلی، از نوع مقطعی می باشد که بر روی 195راننده با رانندگی منجر به تصادف در نیمه اول سال 1397 در بیمارستان شهید بهشتی صورت پذیرفت. اطلاعات دموگرافیک افراد به وسیله پرسشنامه و میزان افسردگی به وسیله پرسشنامه بک جمع آوری شد. این پرسشنامه به طور متوسط 10 دقیقه زمان برای پر کردن لازم داشت. پرسشنامه به وسیله یک پزشک که آشنا به مصاحبه بود انجام شد. وجود و شدت افسردگی براساس این پرسشنامه سنجیده شد و بر اساس نمره کسب شده از آزمون بک در دسته افسردگی خیلی خفیف یا نرمال (نمره 1 تا 10)، خفیف (11 تا 16)، مرزی و نیاز به مشاوره (17 تا 20)، متوسط یا به نسبت افسرده (21 تا 30)، افسردگی شدید (31 تا 40) و بیش از حد شدید (41 تا 63) قرار گرفتند. بر اساس نوع داده های جمع آوری شده از آزمون های آماری تی تست، کولموگرف اسمیرینوف، اسپیرمن، من ویتنی، کروسکال والیس، مجذور کا یا تست دقیق فیشر برای تجزیه و تحلیل استفاده شد.

یافته ها

نتایج نشان داد میانگین سنی رانندگان 6/37 سال بود. 36/55 درصد افراد مورد مطالعه متاهل، 67/46 درصد دارای تحصیلات دانشگاهی، 33/89 درصد افراد مورد مطالعه دارای وضعیت رضایت اقتصادی معمولی و پایین و بیش از 60 درصد آنان رضایت شغلی نداشتند. میانگین نمره افسردگی بر اساس پرسشنامه بک 16 بود و تنها در 28 درصد رانندگان فاقد افسردگی و سالم بودند و حدود 36/14 درصدموارد دارای فرهنگ مصرف الکل بودند.

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان داد شیوع افسردگی در رانندگان شهر یاسوج بالا بود، از 9 عامل مورد بررسی فقط چهار عامل مصرف سیگار، مصرف الکل، وضعیت اقتصادی و رضایت شغلی همبستگی معنی داری با افسردگی نشان دادند. بر خلاف اعتقاد و فرهنگ عمومی جامعه به عدم مصرف الکل، مصرف در میان راننده های دارای تصادف شیوع بالا داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
381 تا 391
لینک کوتاه:
magiran.com/p2163433 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!