فراوانی و علل مرگ ومیر مادران باردار طی سال های 1396-1390 در استان هرمزگان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

از آنجایی که مرگ مادر باردار سلامت خانواده و جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد، شناخت علل و عوامل موثر و ارایه راهکارهای مناسب جهت کاهش مرگ ومیر ضروری می باشد. بنابراین مطالعه حاضر با هدف تعیین فراوانی و علل مرگ ومیر زنان باردار در استان هرمزگان انجام شد.

 روش ها

 در این مطالعه توصیفی- مقطعی، جامعه پژوهش کلیه مادران باردار فوت شده طی سال های 1396-1390 بود که اطلاعات آنان از پرونده بیمارستانی و بهداشتی موجود در مرکز بهداشت استان، فرم تکمیل شده مرگ مادر و نتایج مصاحبه موجود در مورد مرگ مادر جمع آوری شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای محقق ساخته بوده و داده ها با استفاده از آمار توصیفی با نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند..

نتایج

میزان مرگ مادر در استان هرمزگان در این دوره زمانی 76/32 مورد به ازای صد هزار تولد زنده بوده و فراوانی مرگ مادر 100 نفر است. شایع ترین علت مرگ، خونریزی پس از زایمان بود. اکثریت مادران فوت شده بین سنین 35- 18 سال (73 درصد)، فاصله بارداری بیشتر از سه سال (80 درصد)، مرتبه زایمان کمتر از 5 سال (87 درصد)، ساکن روستا (57 درصد) و دارای بارداری خواسته (86 درصد) بودند. نوع زایمان اکثریت مادران فوت شده سزارین بود (60 درصد). 75 درصد از مادران در بیمارستان فوت کرده و عامل زایمان آنان متخصص و ماما بود (91 درصد). بیشترین مقطع زمانی فوت، پس از زایمان (65 درصد) بود.

نتیجه گیری

 جهت کاهش مرگ ومیر زنان باردار ارایه خدمات با کیفیت بیشتر به روستاییان و ارتقاء سیستم ارجاع به موقع، کاهش سزارین های غیرضروری، افزایش تجهیزات بیمارستان ها، افزایش تجهیزات آمبولانس ها، افزایش سطح آگاهی و مهارت کارکنان و پیگیری مناسب مادران به ویژه پس از زایمان توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p2163712 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!