بررسی دمای خنثی در ساختمان های مسکونی چند طبقه در شیراز با استفاده از شاخص های PMV و AMV

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

از آن جا که سطح توقعات افراد و نیاز آن ها به ایجاد شرایط آسایش در محیط های مختلف روز به روز محسوس تر می شود، بنابراین اقلیم و شرایط محیطی، تاثیر روانی و فیزیکی اجتناب ناپذیری بر شرایط آسایش انسان دارند. لذا تعیین محدوده ی آسایش حرارتی برای هر منطقه ی اقلیمی در انحای مختلف ساخت، ضروری به نظر می رسد. هدف از این پژوهش، شناسایی محدوده ی آسایش حرارتی فضاهای داخلی ساختمان های مسکونی چند طبقه با استفاده از شاخص های پیش بینی متوسط نظرات و متوسط نظرات واقعی است.در این راستا پژوهش پیش رو به این سوال پاسخ خواهد داد که:  دمای خنثی در ساختمان های مسکونی چند طبقه در شیراز در فصل گرم به چه میزان است؟

روش بررسی

در این پژوهش، از روش های تحقیق مختلف با توجه به جنبه های گوناگون آن استفاده شده است لیکن مراحل اجرایی پژوهش در دو بخش "گردآوری داده و اطلاعات" و "تجزیه و تحلیل" جداسازی شد. داده ها و اطلاعات مورد نیاز این پژوهش حال نگر، براساس روش تجربی و میدانی به دو روش اصلی پرسش نامه و اندازه گیری متغیرها با استفاده از دستگاه های اندازه گیری محیطی (Lutron LM-8000A و Extech T30)، از نمونه های واحدهای مسکونی جمع آوری گردید و سپس با توصیف های تحلیلی، استنتاجی و طبقه بندی آن ها احکام لازم صادر گردید.

یافته ها

اغلب افراد در کلیه فضاهای مورد مطالعه احساس گرم بودن در مقیاس اشری را داشته اند. دمای هوای فضاهای داخلی و میزان پیش بینی متوسط نظرات و هم چنین متوسط نظرات واقعی ضریب همبستگی افزایشی و مثبت وجود دارد.

بحث و نتیجه گیری

نتایج تحقیق نشان می دهد که رابطه ی بین دمای هوای بیرون و دمای خنثی در ماه های گرم دارای رابطه ای خاص است که اختلاف جزیی با دیگر مطالعات جهانی دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
109 تا 122
لینک کوتاه:
magiran.com/p2163806 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!