شواهد بازشدگی تریاس نئوتتیس در زون سنندج- سیرجان با توجه به شواهد پتروگرافی، ژئوشیمی و مطالعات سن سنجی، منطقه اسفندآباد یزد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

تاریخچه تکاملی زون سنندج-سیرجان، تحت تاثیر دو رژیم کششی و فشارشی بوده که باعث ایجاد بازشدگی، فرورانش، تصادم و بسته شدن نهایی آن شده است. این پژوهش با استناد به مطالعات پتروگرافی، ژیوشیمی و همچنین داده های سن سنجی سنگ های آتشفشانی منطقه اسفندآباد یزد، شواهدی از باز شدگی و ولکانیسم حاصل از آن را در اختیار قرار می دهد. توالی مورد مطالعه شامل گدازه های تیره رنگ آندزیتی، ریولیتی و بازالتی همراه با میان لایه های آذرآواری همراه با واحدهای رسوبی است. در مقاطع میکروسکوپی، کانی های اصلی تشکیل دهنده در سنگ های آندزیتی به ترتیب فراوانی شامل پلاژیوکلاز، پیروکسن و کوارتز، در سنگ های ریولیتی پلاژیوکلاز، فلدسپار آلکالن و کوارتز و در بازالت ها شامل پلاژیوکلاز، اولیوین و پیروکسن است. براساس داده های ژیوشیمیایی، سنگ های مورد مطالعه دارای ترکیب شیمیایی بازالتی و تراکی داسیتی با گرایش کالک آلکالن و توله ایتی می باشند. همچنین نمودارهای تعیین جایگاه تکتونیکی محیط درون صفحه ای را در تشکیل آنان تایید می نماید. مطالعات ژیوشیمیایی نشان داد که سنگ های تراکی داسیتی حاصل 5% ذوب بخشی یک منشا گارنت-لرزولیت و سنگ های بازالتی حاصل20 % ذوب بخشی یک منشا اسپینل-لرزولیتی می باشند. مطالعات سن سنجی براساس زیرکن های موجود در سنگ های تراکی داسیتی به روش اورانیوم-سرب سن 6/6 +240 معادل با تریاس زیرین را برای این بازشدگی ارایه داده است که با بازشدگی و تشکیل اقیانوس نیوتیس در پرموتریاس مطابقت می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
133 تا 148
لینک کوتاه:
magiran.com/p2163938 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!