تعیین فرآیند بهینه ZLD برای استفاده مجدد از پساب سیستم های اسمز معکوس (مطالعه موردی:سیستم اسمز معکوس شهرستان لار)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

ایران از جمله کشورهایی است که عمدتا در منطقه ای خشک و نیمه خشک واقع گردیده و مشکلات بسیاری در زمینه تامین آب مورد نیاز دارد. از جمله روش های پیشرفته تصفیه آب به کارگیری فرآیندهای غشایی از جمله اسمز معکوس(RO) می باشد که به طور گسترده در مناطق خشک و نیمه خشک استفاده می شود. در روش اسمز معکوس دو نوع آب تولید می شود، یکی آب تصفیه شده و دیگری پساب غلیظ. برای استفاده مجدد از این پساب غلیظ در اسمز معکوس نیاز به حذف یکسری از عناصر بحرانی است که برای غشا ایجاد مشکل می کند. در این تحقیق از فرآیند تخلیه مایع صفر (ZLD) برای حذف عناصر بحرانی پساب سیستم اسمز معکوس شهر لار واقع در استان فارس استفاده شد. هدف از این پژوهش بررسی فرآیندهای مختلف ZLD و تعیین فرآیند بهینه برای تصفیه مجدد پساب اسمز معکوس بود. در این تحقیق گزینه های مختلفی برای تصفیه پساب اسمز معکوس در نظر گرفته شد که شامل فرآیندهای جذب، ترسیب شیمیایی و ترکیبی از این فرآیندها بودند. نتایج در فرآیند جذب از بستر کریستالی سیال کربنات کلسیم و در فرآیندهای ترسیب شیمیایی از هیدروکسید سدیم، آهک، آلومینات سدیم و سولفات آلومینیوم استفاده شد. این مواد شیمیایی در غلظت های 100، 200، 300، 400، 500 و600 میلی گرم در لیتر در ترکیب با پساب ترکیب شدند و پارامترهای کلسیم، منیزیم، کلراید، سدیم، پتاسیم، اسیدیته، شوری، سیلیس وکدورت در آنها اندازه گیری شد و در نهایت غلظت بهینه بر مبنای بیشترین راندمان حذف عناصر مضر برای غشا اسمز معکوس تعیین شد. راندمان بهینه حذف املاح در سود سوزآور، آهک، آلومینات سدیم و سولفات آلومینیوم با غلظت های به ترتیب 500، 400، 200 و 100 میلی گرم در لیتر تعیین شدند. هم چنین برای بهبود راندمان حذف، ترکیب مواد شیمیایی با هم براساس غلظت های بهینه هر کدام از آنها که در مرحله قبل بدست آمده بود صورت گرفت. بنابراین سولفات آلومینیوم و سود سوزآور، سولفات آلومینیوم و آهک، آلومینات سدیم و سود سوزآور و آلومینات سدیم و آهک با هم ترکیب شدند. در این مرحله بهترین راندمان حذف در ترکیب غلظت های بهینه آلومینات سدیم و سود سوزآور بود. در بستر کریستالی سیال فرآیند جذب املاح در فلاکس های مختلف جریان بررسی شدند که فلاکس بهینه m3.h-1.m-294/1 بود. در فرآیند ترکیبی از ترسیب شیمیایی و جذب استفاده شد که راندمان بهینه در بستر کریستالی سیال با فلاکس m3.h-1.m-2 94/1 همراه با افزودن غلظت های بهینه آلومینات سدیم (200 میلی گرم در لیتر) و سود سوزآور (500 میلی گرم در لیتر) بدست آمد.

زبان:
فارسی
صفحات:
131 تا 143
لینک کوتاه:
magiran.com/p2163984 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!