کارکردها و شروط ادراکهای باطنی از دیدگاه ابنسینا و ملاصدرا
در مقاله پیش رو، کوشیده ایم تا مقایسه ای میان دیدگاه های ابن سینا و ملاصدرا درباره ادراک های باطنی انجام دهیم. ازآنجاکه ابن سینا نفس نباتی و حیوانی را جسمانی می دانسته، قوای ادراکی باطنی را نیز جسمانی و منطبع در ماده (بدن) به شمار آورده و برای هرکدام در مغز محلی معین کرده است؛ درحالی که ملاصدرا نفس نباتی و حیوانی را غیرجسمانی می داند و بر تجرد نفس حیوانی برهان اقامه می کند. ملاصدرا قوای ادراکی باطنی را نیز مجرد از ماده می داند و محل هایی را که برای هرکدام در مغز مشخص شده است، صرفا مظاهر آن قوا و محل حصول استعداد آنها در نظر می گیرد. البته در ارایه تعریف، کارکردها و اثبات قوای ادراکی باطنی میان این دو فیلسوف شباهت بسیاری به چشم می خورد. سرانجام، دیدگاه ملاصدرا درباره ادراک های باطنی به عنوان نظر جامع که هم جنبههای مادی ادراک را به رسمیت می شناسد و هم وجه غیرمادی بودن آن را دربر می گیرد، معرفی می شود.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.