اهمیت تنوع زیستی و جاذبه‌های طبیعی در توسعه اکوتوریسم؛ مطالعه موردی منطقه تحت حفاظت توران

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف و زمینه ها

 هدف این پژوهش شناسایی نقش و اهمیت تنوع زیستی منطقه تحت حفاظت توران در توسعه اکوتوریسم است.

روش شناسی

 این تحقیق از نوع پیمایشی و تحلیلی است. با ثبت نقاط زمینی توسط دستگاه GPS و به کارگیری سیستم اطلاعات جغرافیایی، نقشه زیستگاه های حساس منطقه تهیه شد. در این تحقیق، از داده های سنجنده +ETM ماهواره لندست 7 و نرم افزار ArcGIS, Version9.2 استفاده شد. به منظور سنجش آرای کاربران و اولویت بندی اهمیت جاذبه های طبیعی مرتبط با تنوع زیستی، از پرسش نامه تغییریافته استفاده شد. نمونه گیری، از نوع تصادفی خوشه ای و تعداد نمونه ها 764 نفر بود. از تحلیل عاملی برای تحلیل داده ها استفاده شد.

یافته ها

بخش های جنوبی و شرقی منطقه مطالعاتی را کاربری بیابان (حدود 57%) تشکیل داده است. حدودا 40% منطقه تحت پوشش مراتع و دشت ها است که عمدتا بخش میانی منطقه مطالعاتی را شامل می شود. کوهستان (حدود 3%) در شمال منطقه قرار دارند. 16 گونه تنوع زیستی در فهرست گونه های تحت حمایت قرار دارند. از دیدگاه گردشگران، مهم ترین عوامل مرتبط با حیات وحش به ترتیب عبارتند از: جاذبه های مرتبط با شکار و صید، جاذبه های مرتبط با ورزش، جاذبه های مرتبط با تفریح، جاذبه های مرتبط با آموزش و پژوهش و جاذبه های مرتبط با اقتصاد. در این میان، بیشترین وزن را شکار با اسلحه (75/0) و پس از آن جاذبه های مرتبط با سوارکاری (63/0) و جاذبه های مربوط به مشاهده حیوانات (59/0) به خود اختصاص داده اند و کمترین وزن را جاذبه های مربوط به کسب درآمد (14/0) و نیز جاذبه های مربوط به نقاشی (18/0) داشته اند.

نتیجه گیری

منطقه مطالعاتی از پانسیل بالایی برای اکوتوریسم برخوردار است، ولیکن با توجه به تمایل زیاد گردشگران نسبت به برخی تخلفات و نیز آگاهی اندک گردشگران و جامعه محلی نسبت به پیامدهای جرایم محیط زیستی، لزوم به کارگیری اصول مدیریتی شامل آموزش، برنامه ریزی و حقوق کیفری محیط زیست بیش از پیش احساس می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
141 تا 153
لینک کوتاه:
magiran.com/p2164576 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!