بررسی لیپوپلیمرهای حاوی نانولیپوزوم و پلی اتیلن ایمین برای انتقال ژن به رده سلولی PC3 سرطان پروستات

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

نانوحامل های غیرویروسی مثل لیپوزوم ها و پلیمرهای کاتیونی دارای قابلیت دستورزی بسیاری به منظور انتقال ژن به سلول ها هستند. با این وجود کارایی انتقال آن ها کمتر از ویروس ها است. هدف از این مطالعه، ترکیب لیپوزوم ها و پلیمرهای کاتیونی برای تهیه لیپوپلی پلکس و بهره برداری از خصوصیات مطلوب لیپوزوم و پلیمر به صورت هم زمان می باشد.

روش بررسی

این مطالعه مداخله ای-تجربی در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از فروردین تا بهمن 1396 انجام گرفت. در این مطالعه، لیپوپلی پلکس هایی بر پایه PEI (پلی اتیلن ایمین) و با وزن مولکولی 25 و 10 کیلو دالتون و نسبت لیپوزوم به پلیمر 1 به 1 با استفاده از پلاسمید حاوی نشانگر GFP (پروتئین فلورسنتی سبز) تهیه گردید. ویژگی های فیزیکی و شیمیایی حامل های سنتز شده مانند اندازه، سمیت سلولی (متغیرهای اصلی) و ارتباط آن ها با قابلیت انتقال ژن در سلول های سرطان پروستات انسانی (PC3) مورد ارزیابی قرار گرفت.

یافته ها

تمامی لیپوپلی پلکس ها در 4/0C/P= با پایه هر دو وزن مولکولی PEI (پلی اتیلن ایمین) قادر به افزایش ترانسفکشن نسبت به حامل های پایه (پلی اتیلن ایمین و لیپوزوم) بود (05/0P<، 001/0P<)، درحالی که سمیت سلولی کمتری نیز نسبت به لیپوزوم دست ورزی نشده نشان می داد.

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان می دهد لیپوپلی پلکس حاصل از ترکیب PEI (پلی اتیلن ایمین) و لیپوزوم می تواند در مقادیر کم به صورت کارآمدی ژن را به سلول منتقل نماید درحالی که سمیت کم سلولی و اندازه مناسبی در مقیاس نانو دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
284 تا 292
لینک کوتاه:
magiran.com/p2165027 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!