سنگ نگاری، کانی شناسی و زمین شیمی شیل های کوه کمر در برش روم (جنوب قائن) برای تعیین خاستگاه و جایگاه زمین ساختی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

منطقه شیل کوه کمر با ستبرای 354 متر از سنگ های سیلیسی آواری (ماسه سنگ و شیل) تشکیل شده است. بررسی های سنگ نگاری نشان می دهد که ماسه سنگ های این منطقه در دو گروه نیمه آرکوز و آرکوز قرار دارند. این ماسه سنگ ها بیشتر از کوارتزهای بسبلوری و تک بلوری و فلدسپار پتاسیم با جورشدگی متوسط و گردشدگی نیمه زاویه دار تا نیمه گردشده تشکیل شده اند و رسیدگی ترکیبی و بافتی متوسط تا پایینی را نشان می دهند. از نظر سنگ نگاری، شیل ها غنی از کوارتز، آلبیت، کلسیت و دارای مقدار کمی کانی رسی (ایلیت و کلریت) هستند. تصاویر مکروسکپ الکترونی روبشی (SEM) نیز نشان دهنده کانی های رسی ایلیت و کلریت در این شیل هاست. به منظور تعیین برخاستگاه، شیل های این منطقه تجزیه زمین شیمی شدند که نسبت به پوسته قاره ای بالایی، تخلیه در مقدار SiO2، Al2O3، Na2O، P2O5 و عناصر فرعی Ba Cu, Nb,  Sr, و غنی شدگی در U و CaO را نشان می دهند. نمودار Al2O3 نسبت به TiO2 و نمودارهای سه تایی (SiO2/20), (K2O+Na2O), (MgO+TiO2+FeO) و همچنینAl2O3, (CaO+Na2O+ K2O), (FeO+MgO)  خاستگاه اصلی شیل های این منطقه را یک سنگ آذرین حدواسط پیشنهاد می کند. (CIA) و (PIA) محاسبه شده بیانگر هوازدگی شیمیایی ضعیف تا متوسط و آب و هوای خشک و نیمه خشک در ناحیه خاستگاه هستند. نمودارهای تابعی برپایه اکسیدهای عناصر اصلی (SiO2 نسبت بهK2O/Na2O) و همچنین نمودار سه تایی (Na2O+K2O), (TiO2+MgO+Fe2O3), (SiO2/20) نشان می دهد که شیل های این منطقه در جایگاه قاره ای فعال قرار دارند. بازسازی جغرافیای دیرینه برای این منطقه طی ایوسن نشان می دهد که رسوبگذاری این منطقه در یک حوضه درون قاره ای در حال فرونشینی رخ داده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
445 تا 460
لینک کوتاه:
magiran.com/p2165537 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!