اولویت بندی عوامل موثر بر مدیریت رفتار سازمانی با تاکید بر اصول و ارزشهای اخلاقی در صنعت بانکداری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

درسازمانها، مدیریت رفتارسازمانی نقش بسزایی در عملکرد کارکنان دارد و توجه به  اخلاق سازمانی ابزاری برای ارتقای عملکردسازمانی است.  پژوهش حاضر با هدف اولویت بندی عوامل موثر بر مدیریت رفتارسازمانی با تاکید بر اصول اخلاقی در صنعت بانکداری بخش دولتی شکل گرفت.

روش

این پژوهش کاربردی و در زمره پژوهش های کیفی بود. جامعه آماری خبرگان صنعت بانکداری بخش دولتی بودند که از میان آنها 15 نفر  با روش گلوله برفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بود و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تکنیک تصمیم گیری چند معیاره فازی (Fuzzy Delphi- FANP - FDEMATEL) و آزمون فریدمن انجام شد.

یافته ها

یافته های تحقیق 41 عامل در7 دسته معیار را مشخص کردند که بر اساس نتایج حاصل شده، عوامل اخلاقی بالاترین وزن و مهم ترین نقش را در مدیریت رفتارسازمانی داشته اند.  همچنین بر اساس نتایج حاصله، بیشترین تاثیر گذاری و تاثیر پذیری به ترتیب عوامل ساختاری و منطقه ای/ بین المللی بر سایر عناصر سیستم بوده است. در این میان شاخص عدالت و استقرار نظام مشارکتی به ترتیب با بیشترین میانگین 39/4و 25/4 در رتبه اول و دوم قرار گرفتند.

نتیجه گیری

بانک ها نبض اقتصاد کشورند، لذا بانکها می بایست الگوی عدالت محور را در تمام فرایند های سازمانی و بانکی مستقر ساخته و با  بازنگری فرهنگ سازمانی و رعایت ارزشهای فردی و اصول اخلاقی ،ضمن شفاف سازی امور بانکداری در راستای اجرای صحیح عملیات بانکی بدون ربا، در جهت رسیدن به اهداف کلان سازمانی و ملی با  مد درنظر قرار دادن اصول مشارکت نظامند و تعامل سازنده با سایرین گام بردارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
180 تا 184
لینک کوتاه:
magiran.com/p2165613 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!