بررسی وضعیت نیترات در برخی سبزیجات جمع آوری شده از بازارهای تره بار شهر کرمانشاه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بخش عمده ای از نیترات مصرفی توسط انسان از سبزی های مصرف شده در رژیم غذایی روزانه وارد بدن می شود. بالا بودن غلظت نیترات در اندام های قابل مصرف سبزی ها باعث انواع مسمومیت ها، تولید بیماری کم خونی در کودکان و تولید ماده سرطان زای نیتروز آمین در بزرگسالان می گردد. به منظور بررسی غلظت این ترکیب در تعدادی از سبزیجات پرمصرف شهر کرمانشاه، از چهار بازار اصلی تره بار این شهر نمونه هایی در تابستان 1398 جمع آوری شد.

روش بررسی

پس از آماده سازی نمونه ها در آزمایشگاه و تهیه عصاره آنها، غلظت نیترات با دستگاه اسپکتروفتومتر در طول موج nm 410 تعیین گردید.

یافته ها

براساس نتایج، بین غلظت نیترات در سبزی های بازار های مختلف در تعدادی از سبزیجات اختلاف معنی دار آماری در سطح 5 درصد مشاهده شد. بیشترین غلظت نیترات به ترتیب در سبزیجات برگی، غده ای و بوته ای حاصل شد. در بین سبزیجات برگی شاهی با میانگین غلظت  mg/kg2052/14، در سبزیجات غده ای سیب زمینی با غلظت  mg/kg 127/01 و در سبزیجات بوته ای خیار با غلظت mg/kg  37/20 وزن تر بالا ترین غلظت نیترات را داشتند.

نتیجه گیری

براساس حدود مجاز استاندارد ملی ایران، غلظت نیترات کرفس و پیاز قرمز در بازار آزادی، نیترات برگ چغندر و سیب زمینی در بازار توپخانه، و غلظت نیترات شاهی در تمامی بازار ها بیش از حد مجاز تعیین شد. پیشنهاد می شود به منظور اطمینان از سالم بودن سبزیجات مصرفی، در فواصل زمانی معین و در فصول مختلف سال غلظت نیترات بررسی و کنترل شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p2166836 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!