مطالعه فونستیک عقرب‌های شهرستان قائنات، خراسان جنوبی سال 1396

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 عقرب زدگی یکی از مهم ترین مشکلات بهداشتی در بسیاری از مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری است که بدون اطلاع از فون و فعالیت عقرب های یک منطقه، روش کنترل آن ها با چالش های جدی مواجه خواهد شد. شهرستان قاینات در استان خراسان جنوبی ازجمله مناطقی است که سالانه مواردی از عقرب زدگی در آنجا گزارش می شود. ازاین رو مطالعه حاضر به منظور تعیین فون عقرب های شهرستان قاینات طراحی و اجرا شد.

روش بررسی

 این مطالعه از نوع توصیفی-مقطعی است. بدین منور صید عقرب به مدت یک سال و به صورت ماهانه انجام شد. نمونه گیری با استفاده از سه روش صید دستی، صید با استفاده از چراغ قوه ماوراءبنفش و تله زمینی صورت گرفت. عقرب ها پس از صید به ظروف پلاستیکی درب دار حاوی اتانول 70 درصد و گلیسیرین انتقال داده و با استفاده از کلید تشخیصی دهقانی و فروزان پی شناسایی و بررسی شدند.

یافته ها

درمجموع 912 نمونه عقرب متعلق به خانواده بوتیده شامل شش گونه مزوبوتوس اپیوس، آندرکتونوس کراسیکودا، ارتوکیروس اسکروبیکولزوس، کمبسوبوتوس ماتهیزنی، مزوبوتوس کوکازیکوس و ادنتوبوتوس دوریه جمع آوری شد. بیشترین فراوانی گونه مربوط به مزوبوتوس اپیوس (96/60 درصد) و کمترین فراوانی مربوط به گونه ادنتوبوتوس دوریه (88/0 درصد) بود. کمترین صید عقرب در آذرماه (63/2 درصد) و بیشترین صید در اردیبهشت ماه (30/19 درصد) و در مناطق روستایی مشاهده شد.

نتیجه گیری

با توجه به تنوع گونه های عقرب موجود در این منطقه، آموزش و دادن آگاهی های کافی درباره راه های پیشگیری از عقرب زدگی به افراد ساکن در منطقه ضروری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
66 تا 74
لینک کوتاه:
magiran.com/p2167266 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!