بررسی وضعیت سلامت روانی سالمندان شهر تهران و عوامل مرتبط با آن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

سلامت روان می تواند در بهبود و ارتقاء سلامت سالمندان و دستیابی به سالمندی موفقیت آمیز، بسیار مفید واقع گردد. از این رو در این پژوهش برآن شدیم تا به بررسی وضعیت سلامت روانی سالمندان شهر تهران و عوامل مرتبط با آن بپردازیم.این مطالعه از نظر نوع مطالعه، توصیفی - تحلیلی و از نظر زمانی، مقطعی می باشد. تعداد افراد مورد مطالعه 1147 نفر است که به صورت نمونه گیری طبقه ای و خوشه ای چند مرحله ای، از میان افراد 60 سال به بالای در 63 محله شهری در مناطق 22 گانه شهر تهران انتخاب شدند. جمع آوری داده ها به کمک سنجه کیفیت زندگی مبتنی بر سلامت سالمندان و سنجه میزان رضایت از زندگی در سالمندان ، انجام گردید.توزیع پاسخگویان سالمندان از نظر شاخص روان سالم نشان می دهد که سلامت روانی نزدیک به نیمی از پاسخگویان در حد متوسط است. هر چه میزان رضایت از زندگی و میزان فعالیت در سالمندان بالاتر باشد، سطح سلامت روان بالا می باشد. مردان سالمند در مقایسه با زنان سالمند، دارای سطح روان سالم بالاتری هستند. سالمندان ساکن در خوشه شمال نسبت سایر خوشه ها از سلامت روان بالاتری برخوردار هستند. سلامت روان، در میان سالمندان تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی از سالمندان فاقد بیمه پایه و تکمیلی بالاتر است. متغیرهای وضعیت تاهل، میزان تحصیلات، تعداد فرزند، همراهان زندگی، نحوه اقامت، وضعیت مسکن، سطح درآمد خانواده، وضعیت اشتغال نیز با متغیر سلامت روان در ارتباط هستند.با تقویت شبکه ارتباطات سالمندان از طریق مشارکت و فعالیت بیشتر آنها در کانون های گرم خانواده و محلات شهری و ایجاد امکانات رفاهی و بیمه ای برای آنها می توان سلامت روانی این قشر از جامعه را که رو به فزونی هستند، ارتقاء بخشید.

زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p2167389 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!