تاثیر 12 هفته تمرین های مقاومتی - سرعتی به همراه راه رفتن بر سطوح سرمی P3NP ،CAF و عملکرد جسمانی مردان سالمند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

در سالهای اخیر پژوهش های زیادی در زمینه تاثیر تمرینات مقاوتی بر عملکرد جسمانی سالمندان انجام  شده است. اما در زمینه تمرینات مقاومتی - سرعتی بر کارکرد و کیفیت عصبی-عضلانی افراد سالمند،  پژوهش های کمی انجام شده است. در این مطالعه تاثیر12 هفته تمرین مقاومتی- سرعتی  بر سطوح سرمی P3NP ،CAF و عملکرد جسمانی افراد مسن بررسی  شد.

مواد و روش ها

تحقیق حاضر از نوع  نیمه تجربی با شیوه پیش آزمون- پس آزمون بود.21 نفر از افراد مسن در دسترس هدفمند و به شکل تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه ها شامل گروه کنترل (10 نفر) و گروه تمرین مقاومتی - سرعتی (11 نفر) بودند. تمرینات ترکیبی از 3 ست تمرین مقاومتی- سرعتی با شدت 60-50 درصد  1RMو10-8 تکرار (13-10 ثانیه) همراه با راه رفتن در چهار جهت با شدت های متفاوت بود. قبل و بعد از دوره تمرینی آزمون های تن سنجی و عملکرد جسمانی شامل تعادل پویا، قدرت پویا، استقامتی تنفسی و مقادیر سرمی شاخص های P3NP و CAF در دو گروه به شیوه الایزا ارزیابی گردید. از آنالیز واریانس (ANOVA) با اندازه گیری های مکرر برای تحلیل تفاوت متغیرها در گروه های تحقیق استفاده شد.  

یافته ها

تعادل پویا (16%)، قدرت پویا (28%) و استقامت قلبی تنفسی (4%) در گروه تمرینی نسبت به گروه کنترل افزایش داشت (05/0ρ<) و تغییری در شاخص توده بدنی مشاهده نگردید. ضمنا برنامه تمرینی بر روی سطوح سرمی  P3NP و CAF تاثیر معناداری نداشته است (124/0 =ρو 146/0 .=ρ)

نتیجه گیری

طبق یافته های پژوهش حاضر به نظر می رسد به نظر می رسد که عامل مداخله ای سبب بهبود قدرت پویا و استقامت قلبی- تنفسی می شود و بهبود تعادل احتمالا نشان دهنده کند شدن روندکاهش کیفیت عصبی - عضلانی در افراد سالمند باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
512 تا 520
لینک کوتاه:
magiran.com/p2167406 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!