بررسی خودکارآمدی، تصمیم گیری بالینی و میزان رابطه آنها در پرستاران استان گیلان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مطالعات متفاوتی در مورد تاثیر متغیرهای مختلف بر رروی خودکارآمدی و تصمیم گیری بالینی در پرستاران و دیگر حرفه های حیطه بهداشت و درمان صورت گرفته است، اما پژوهش های کمتری با توجه به محیط و فرهنگ سازمانی این متغیرها و میزان رابطه آن انجام شده است.

هدف

ارزیابی سطح خودکارآمدی و میزان قدرت تصمیم گیری بالینی پرستاران استان گیلان با توجه به متغیرهای فردی و اجتماعی و ارزیابی میزان رابطه خودکارآمدی پرستاران و تصمیم گیری بالینی آنان در سال97-1396.

مواد و روش ها

در یک مطالعه توصیفی- مقطعی، 222 نفر از پرستاران شاغل در بخش های مختلف مراکز آموزشی درمانی شهر رشت پس از گرفتن رضایت وارد مطالعه و بررسی شدند. ابزار گرداوری داده ها پرسشنامه اطلاعات دموگرافی و پرسشنامه تصمیم گیری بالینی و خودکارآمدی بود. جهت تجزیه و تحلیل متغیرها از نرم افزارSPSS/21 استفاده گردید.

نتایج

ارتباط معنی داری بین نمره تصمیم گیری بالینی پرستاران با متغیرهای دموگرافی سن(4/0=p)، میزان  تحصیلات(27/0=p)، معدل کارشناسی پرستاری(198/0=p)، پیشینه(39/0=p) و نوبت کاری(9/0=p) وجود نداشت. اما نمره خودکارآمدی با سن و سابقه کاری پرستاران شاغل در بیمارستان ارتباط معناداری داشت؛ به ترتیب (001/0=p)و (002/0=p). آنالیز رگرسیون لجستیک با تعدیل آثار پیشگویی نام برده نقش موثری بر نمره تصمیم گیری بالینی دارد و با افزودن یک نمره به نمره خودکارامدی به میزان 39/0 به نمره تصمیم گیری بالینی افزوده می شود.

نتیجه گیری

با پی بردن به عوامل تاثیرگذار بر خودکارامدی و تصمیم گیری بالینی در پرستاران و درک میزان ارتباط بین این متغیرها می توان پیشنهاد کرد برگزاری دوره های مختلف آموزشی ارتقای سطح خودکارآمدی پرستاران ادامه یابد تا این قشر زحمتکش بتوانند تصمیم های بالینی بهتری بگیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
38 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p2168285 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!