بررسی کیفیت آب شرب و غلظت باقیمانده سموم آفتکش کلروپیریفوس و پاراتیون در آبهای زیرزمینی شهرستان دزفول در سال 59

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 توسعه کشاورزی و عدم مدیریت صحیح آن می تواند موجب آلودگی منابع آب و خاک ناشی از مصرف انواع کودها و سموم شیمیایی شود. این امر به ویژه در مناطقی که از سفره های آب زیرزمینی برای مصارف خانگی (به ویژه شرب) استفاده می شود، می تواند برای سلامت انسان خطرناک باشد. در این ارتباط، مطالعه حاضر با هدف بررسی کیفیت آب شرب بر اساس شاخص IRWQIGC (Iran Water Quality Index for Groundwater Resources-Conventional) و غلظت باقیمانده سموم آفت کش کلروپیریفوس و پاراتیون در آب های زیرزمینی شهرستان دزفول در سال 1395 انجام شد.

روش ها

در پژوهش حاضر 40 نمونه از هشت ایستگاه (24 نمونه برای سموم آفت کش و 16 نمونه برای شاخص کیفیت آب) آب های زیرزمینی شهرستان دزفول طی دو فصل پاییز و زمستان در سال 1395 برداشت شد و پس از عملیات استخراج و آماده سازی نمونه ها، تعیین مقدار باقی مانده آفت کش های کلروپیریفوس و پاراتیون با استفاده از دستگاه کروماتوگرافی گازی (GC/ECD: Gas Chromatography–Electron Capture Detector) صورت گرفت. اندازه گیری و طبقه بندی کیفیت آب های زیرزمینی مورد مطالعه نیز بر اساس شاخص IRWQIGC انجام شد.

یافته ها

 نتایج نشان دادند که بیشترین مقدار سم کلروپیریفوس در ماه اسفند در ایستگاه «چاه شمس آباد» معادل 22/0 میلی گرم بر لیتر بوده است. میزان سم پاراتیون نیز در کلیه نمونه ها در ایستگاه های نمونه برداری کمتر از حد تشخیص دستگاه به دست آمد. بر مبنای نتایج، بهترین کیفیت آب شرب بر اساس شاخص IRWQIGC مربوط به ایستگاه های «چاه مهاجرین»، «چاه صفی آباد» و «چاه منتظری» به ترتیب با مقادیر 11/75، 85/74 و 55/72 با معادل توصیفی «خوب» بود و کمترین کیفیت به «چاه کهنک» با مقدار 55/58 با معادل توصیفی «نسبتا خوب» تعلق داشت.

نتیجه گیری

 با وجود این که آب های زیرزمینی شهرستان دزفول به لحاظ کیفی در وضعیت خوبی قرار دارند و غلظت سموم آفت کش مورد مطالعه در آن ها پایین تر از حد استاندارد ایران می باشد؛ اما افزایش مصرف سم کلروپیریفوس با توجه به استانداردهایWHO  (World Health Organization) و EPA (Environmental Protection Agency) می تواند در آینده مشکل ساز شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
158 تا 168
لینک کوتاه:
magiran.com/p2168736 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!