مطالعه اتنوبوتانی برخی از گیاهان دارویی شهرستان ابهر، استان زنجان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اتنوبوتانی مطالعه کاربرد سنتی و محلی گیاهان مناطق مختلف توسط افراد محلی و فرهنگ های مختلف است. هدف آن توصیف روابط میان فرهنگ ها و گیاهان با تمرکز بر چگونگی استفاده از آنها می باشد. افراد محلی و سالخوردگان هر منطقه اغلب اطلاعات زیادی در مورد کاربردهای سنتی گیاهان دارند.

هدف

هدف این پژوهش معرفی مهم ترین گونه های گیاهی دارویی شهرستان ابهر و کاربردهای آنها در درمان های سنتی است.

روش بررسی

پس از بررسی منطقه، گفت و گو با افراد مطلع بومی و دریافت اطلاعات محلی، گیاهان دارویی شهرستان ابهر طی سال های 95-94 جمع آوری شد و با شناسایی علمی آنها نام فارسی، نام محلی و اندام های مورد استفاده، خواص دارویی و نحوه استفاده نیز تعیین شد.

نتایج

یافته های تحقیق حضور 71 گونه گیاهی دارویی متعلق به 29 خانواده را نشان می دهد. خانواده های Asteraceae، Fabaceae و Lamiaceae با 11، 10 و 8 گونه، به ترتیب مهم ترین خانواده های گیاهی دارویی در منطقه مورد مطالعه هستند. مهم ترین کاربردهای دارویی گیاهان شهرستان ابهر در درمان ناراحتی های گوارشی (93/54 درصد) است. همچنین استفاده به شکل های دم کرده و جوشانده (06/76 درصد) یا به صورت عصاره (03/38 درصد) بیشترین مورد کاربرد را دارد.

نتیجه گیری

وجود 71 گونه گیاه دارویی با استفاده های متنوع آنها توسط افراد بومی در درمان بیماری ها در شهرستان ابهر نشان دهنده ارزش طب سنتی در این منطقه می باشد که حفظ و توسعه این دانش بومی می تواند در درمان مناسب تر، کم هزینه تر و با عوارض جانبی کمتر برخی بیماری ها نقش بسزایی داشته باشد. هم چنین آموزش مردم محلی جهت حفاظت از این گنجینه های عظیم طبیعی و اجتناب از برداشت بی رویه گیاهان دارویی امری ضروری به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
30 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p2168876 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!