بهینه سازی و مشخصه یابی نانوذرات طلای سنتز شده توسط عصاره بذر گل مغربی (Oenothera biennis) به روش تاگوچی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

فرآیند تولید نانومواد شامل تهیه مواد اولیه، سنتز نانومواد در مقیاس تجاری و استفاده از آنها در بسیاری از زمینه های پزشکی، بهداشت، کشاورزی، داروسازی، شیمی و غیره می باشد.

هدف

تولید اقتصادی و سبز نانوذرات طلا با اندازه های کمتر از 20 نانومتر توسط عصاره بذر گل مغربی (Oenothera biennis) تحت تاثیر فاکتورهای محیطی موثر و بهینه شده از اهداف اصلی این پژوهش می باشد.

روش بررسی

عصاره بذر گل مغربی، با کمک امواج فراصوت تهیه شد. محلول نمک کلرید طلای 1/0 میلی مولار تهیه و پس از افزودن به عصاره گیاهی با غلظت های معین و آزمون pH های مختلف، نمونه ها در دمای های متفاوت انکوباسیون و در مدت زمان های مختلف مورد بررسی قرار گرفتند. از میان نمونه های تهیه شده، 16 نمونه بر اساس جدول آرایه های متعامد آزمایش تاگوچی و با استفاده از نرم افزار Minitab18، انتخاب و استفاده شد.

نتایج

نتایج نشان داد از بین 16 حالت پیشنهادی مبتنی بر روش تاگوچی، غلظت 200:400 میکرولیتر نمک طلا به عصاره گیاهی، 10pH=، دمای 50 درجه سانتی گراد و مدت زمان 24 ساعت سطوح بهینه هر فاکتور می باشند. نمونه بهینه جهت آنالیزهای طیف سنج تبدیل فوریه مادون قرمز (FTIR)، پراش پرتو ایکس (XRD)، پتانسیل زتا (Zeta potential) و میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از میکروسکوپ الکترونی عبوری، اندازه نانوذرات سنتز شده را بین 10-2 نانومتر نشان داد.

نتیجه گیری

بیوسنتز نانوذرات طلا توسط عصاره بذر گل مغربی با استفاده از روش تاگوچی، روشی موفق، مقرون به صرفه و با زمان بری کوتاه است.

زبان:
فارسی
صفحات:
102 تا 117
لینک کوتاه:
magiran.com/p2168881 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!