مروری جامع بر مراقبت های بیمار محور در بیمارستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مطالعات نشان می دهد که بیش از پنجاه درصد بیماران، اطلاعات روشنی درباره خدمات درمانی خودشان دریافت نمی کنند و در نتیجه، درمان آنها با مشارکت خودشان انجام نمی پذیرد. این مقاله به دلیل اهمیت روزافزون مراقبت های بیمارمحور در نظام سلامت با هدف بررسی و شناخت آن در بیمارستان ها نوشته شد.

روش پژوهش

 پژوهش حاضر مطالعه ای مروری است که از طریق جستجو در منابع علمی معتبر از جمله Springer ،Elsevier ،Pubmed  و سایر منابع اطلاعاتی فارسی نظیر Magiran و SID بین سال های 2010 تا 2018 انجام گرفته است. برای جستجو در منابع انگلیسی مذکور از کلید واژه هایی چون Patient-Centered Care  و Patient Centredness و برای جستجو در منابع فارسی از کلید واژه هایی هم چون مراقبت بیمارمحور و ارتباط پزشک و بیمار استفاده شد.

یافته ها

 بیمارمحوری دارای تعاریف متفاوتی بوده تمرکز مراقبت های درمانی را از بیماری به سمت بیمار سوق می دهد. لذا ارایه خدمات سلامت از یک الگوی پزشک سالارانه سنتی که در آن پزشک بهتر از همه می داند به یک روش مراقبتی بیمارمحور در حال تغییر است. هدف اصلی بیمارمحوری، مشارکت بیماران و خانواده آنها در ارایه خدمات می باشد.   

نتیجه گیری

در نظام سلامت بیمارمحور به جای تمرکز بر تصمیم و اولویت های پزشک، بر روی نیازها و نگرانی های شخص بیمار متمرکز می شوند و در این راستا مراکز بیمارستانی باید برنامه هایی برای افزایش مشارکت بیماران در روند درمانی اجرا کنند تا علاوه بر افزایش رضایت بیماران، نتایج درمانی بهتری حاصل شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 98
لینک کوتاه:
magiran.com/p2169038 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!