جنسیت زدگی گفتمانی در جوک فارسی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در شش دهه اخیر توصیف مصادیق جنسیت زدگی در زبان و ارزیابی انتقادی این مظاهر گسترش چشمگیری یافته است. انگیزه نظری این توجه کم سابقه این مدعای زبان شناسی انتقادی است که بر حسب آن رویدادهای زبانی، همزمان، مولد و فراورده ساختارهای اجتماعی اند و الگوهای حاکم بر بازنمایی های زبانی بالقوه متاثر از علایق گروه های اجتماعی مسلط هستند. در چارچوب چنین نگرشی است که ردیابی مصادیق جنسیت زدگی، به عنوان یک گرایش اجتماعی، در شیوه های کاربری زبان اهمیتی برون زبانی می یابد. جست وجوی نابرابری جنسیتی در آن دسته از فراورده های زبانی که درآمیخته با فرهنگ عامه هستند، می تواند سرنخ های قابل اعتنایی از نظم اجتماعی مولد آنها به دست دهد. جوک را می توان یکی از مصادیق پیش نمونه ای چنین فرآورده هایی دانست. این پژوهش نیز می کوشد در چارچوب بصیرت های زبان شناسی انتقادی و با نظر به کردار اجتماعی برسازنده جوک فارسی مصادیق جنسیت زدگی گفتمانی را در زبان- فرهنگ جوک گویی فارسی شناسایی، شمارش و تبیین کند. به منظور دستیابی به این هدف نه شاخص جنسیت زدگی متناسب با ویژگی های این گونه گفتمانی خاص استخراج شدند و در پیکره ای متشکل از جوک های محبوب فارسی وارسی گشتند. یافته های پژوهش نشان می دهد که مظاهر گوناگون جنسیت زدگی در زبان-فرهنگ جوک گویی فارسی فراوانی قابل اعتنایی دارند؛ افرون بر این، این نتیجه حاصل شده است که جنسیت زدگی در جوک منحصر به بهره برداری از درون مایه های جنسیت زده به عنوان عوامل خنده آفرین نیست و مظاهر زبانی- ساختاری جنسیت زدگی گفتمانی در کلیت جوک فارسی و فراتر از محدوده جوک های جنسیت زده حضوری چشمگیر دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
77 تا 93
لینک کوتاه:
magiran.com/p2169181 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!