بررسی اثر عصاره هیدروالکلی گیاه برازمبل Perovskia abrotanoides بر دانسیته نورونی موش های صحرایی تحت استرس مزمن بی حرکتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

تعداد نورون های مناطق هیپوکامپ می تواند تاثیر مستقیمی بر عملکرد آن داشته باشد . گیاه برازمبل از تیره نعناعیان دارای خواص آنتی اکسیدانی شاید است. هدف بررسی اثرات استرس و عصاره برازمبل بر دانسیته نورونی CA1,CA2 در موش صحرایی نر بود.

روش بررسی

در این مطالعه تجربی موش های صحرایی نژاد ویستار به 5 گروه 6 تایی شامل کنترل، کنترل منفی تحت استرس ، تجربی (شامل: استرس و دریافت کننده عصاره برازمبل با دوزهای mL 50، mL 75 و mL 100) تقسیم شدند. گروه استرس مدت 21 روز داخل محدود کننده رت مدت 2 ساعت قرار گرفتند. گروه های دریافت کننده عصاره نیز به مدت 21 روز، به روش گاواژ عصاره را دریافت داخل محدود کننده قرار گرفتند. پس از خارج کردن مغز با عمل پرفیوژن، هیپوکامپ برش گیری و رنگ آمیزی شد ، دانسیته نورونی به روش دایسکتور و متداستریولوژی محاسبه شد. نتایج توسط نرم افزار Minitab 16 با آزمون آماری t-test و ANOVA در سطح معناداری (0/05 <p) تحلیل شدند.

یافته ها

آنالیز آماری داده ها نشان می دهد که میانگین دانسیته نورونی در گروه استرس نسبت به کنترل در  CA1 و CA2 کاهش معناداری را نشان می دهد (0/01 <p). میانگین دانسیته نورونی ناحیه CA1 بین گروه استرس (3±29) و تیمار هیدروالکلی دوز mg/kg50 (3±25) افزایش معناداری را نشان می دهد. هم چنین میانگین دانسیته نورونی در گروه استرس با عصاره دوز 75 میلی گرم بر کیلوگرم برابر (3±27) و در گروه تیمار با عصاره هیدروالکلی دوز 100 میلی گرم بر کیلوگرم (3±25) می باشد. میانگین دانسیته نورونی ناحیه CA2 بین گروه استرس (3±21) و تیمار هیدروالکلی دوز mg/kg50 (3±28) افزایش معناداری را نشان می دهد (0/01 <p). هم چنین میانگین دانسیته نورونی در گروه استرس با عصاره دوز 75 میلی گرم بر کیلوگرم برابر (3±27) و در گروه تیمار با عصاره هیدروالکلی دوز 100 میلی گرم بر کیلوگرم (3±22) می باشد که در مقایسه با گروه استرس افزایش معناداری را نشان می دهد (0/01 <p)

نتیجه گیری

نتایج پژوهش نشان می دهنداحتمالا عصاره هیدروالکلی برازمبل به دلیل داشتن مواد پلی فنلی مانند فلاونوییدها باعث افزایش دانسیته نورونی هیپوکامپ مغز می شود که به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی بالا و... می باشد

زبان:
فارسی
صفحات:
2781 تا 2793
لینک کوتاه:
magiran.com/p2169313 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!