بررسی اثر هم افزایی شیرین بیان و کتیرا بر بهبود زخم دستگاه گوارشی درموش صحرایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

  باتوجه به افزایش بیماری های دستگاه گوارشی، استفاده ازداروهای گیاهی کم عارضه جهت درمان افزایش یافته است. لذا این مطالعه به بررسی اثر هم افزایی شیرین بیان و کتیرا بر بهبود زخم معده پرداخت.

مواد و روش کار

گیاهان دارویی شیرین بیان و کتیرا جمع آوری و عصاره گیری شد. با انجام آزمون های رایتینگ وکاراگینان، مناسب ترین دوز برای استفاده از عصاره شیرین بیان در آزمایشات mg/kg/day 200 تعیین شد. سپس برای ایجاد زخم معده چهارگروه موش به مدت 3 روز با دوز mg/kg/day 200 آسپرین محلول در یک سی سی کربوکسی متیل سلولز 1% گاواژ شدند. این گروه ها به مدت 14 روز با دوز  mg/kg/day 200 (غلظت هرترکیب 0/036میلی گرم /میلی لیتر)، عصاره شیرین بیان و کتیرا و آب مقطر تیمار شدند. چهار گروه مبتلا به زخم معده به ترتیب عصاره شیرین بیان و کتیرا، عصاره شیرین بیان، امپرازول و آب مقطر بعنوان گروه شاهد مثبت دریافت کردند و گروه شاهد منفی که به زخم معده مبتلا نبود، فقط آب مقطر دریافت کرد. پس از دوره تیمار، موش ها تشریح شده و بافت معده و روده تحت بررسی میکروسکوپی و پاتولوژی قرار گرفت.

یافته ها

عصاره شیرین بیان همراه کتیرا ضریب زخم را نسبت به دو گروه کنترل به طور معنی داری کاهش می دهد (0/05<P). درصد بهبودی زخم نیز نسبت به گروه شاهد مثبت (امپرازول) 90/27%و گروه شاهد منفی (آب مقطر) 91/53% افزایش داشت. بررسی های پاتولوژیک یافته های میکروسکوپی را تقریبا تایید می کند.

نتیجه گیری

ارزیابی آماری نتایج نشان می دهد که آثار زخم معده در نتیجه مصرف شیرین بیان بسیارکاهش یافته است. همچنین مصرف کتیرا به همراه شیرین بیان در مورد زخم معده اثر هم افزایی دارد، اما در مورد التهاب روده اثر هم افزایی ندارد (0/05<P).

زبان:
فارسی
صفحات:
314 تا 341
لینک کوتاه:
magiran.com/p2169478 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!