تحلیل روایت کودکی در سینمای کودک؛ مطالعه موردی فیلم های «خانه دوست کجاست» و «پایان رویاها»
نگرش ها به مفهوم «کودکی» در گذر زمان، دست خوش تغییرات اساسی شده و امروزه گسستگی بین مرزهای کودکی و بزرگسالی را شاهد هستیم. علاوه بر این، ماهیت «کودکی» متحول شده و ساختارهای اجتماعی بر این مفهوم اثرگذار هستند. تلقی امروزی از کودکی به مثابه سازه ای اجتماعی، فرهنگی، حقوقی، سیاسی و تاریخی تعریف می شود. به نظر می رسد، این بحث که رسانه ها تغییر نگرش نسبت به مفهوم کودکی را چگونه نشان می دهند، موضوع مهمی باشد. تمرکز اصلی ما در این مقاله بر تحلیل روایت دو فیلم «خانه دوست کجاست» و «پایان رویاها» در چهارچوب نظریه های روایت و جامعه شناسی کودکی است تا با رویکرد روایت شناسی علاوه بر معرفی ساختار به معانی صریح و ضمنی روایت ها بپردازیم. در نهایت، این برداشت حاصل شد که کودکی را می توان عرصه ای برای مطالعه ی تغییرات اجتماعی در نظر گرفت و این تغییر را در می توان در مقایسه فیلم های تولیده شده در بازه های زمانی مختلف مشاهده کرد که چگونه روایت ساختارهای دنیای بزرگسالان، مسایل اجتماعی و فرایندهای اجتماعی در «فیلم خانه دوست کجاست» جای خود را به بازگویی ارتباطات و درونیات کودکی در فیلم «پایان رویاها» می دهد.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.