بررسی نحوه بیماری زایی ویروس COVID-19 بر اساس مبانی طب سنتی ایران و ارائه تدابیر پیشنهادی برای پیشگیری و درمان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 کرونا، ویروس نوظهور جهانی (2019-nCoV) با علایم عفونت شدید که از طریق تماس انسانی گسترش پیدا می کند، از ووهان چین گزارش شده و به سرعت سایر کشورها را دربر گرفته است. به دلیل سرعت بالای انتشار و مرگ و میر زیاد ناشی از این پاندمی، راه های تکمیلی برای کاستن از سرعت ابتلا و عوارض بیماری ضروری است. کشور چین روش های طب سنتی کشور خود را توسط متخصصین مربوطه به کار گرفته است. طب سنتی ایرانی نیز با توجه به مبانی جامع و کل نگر آن می تواند در بهبود روند کنترل بیماری موثر باشد.

مواد و روش ها

در این مطالعه تحلیلی مروری کتابخانه ای، واژگان کلیدی مختلفی که شامل «Covid 19»، «2019-nCoV»، «Covid 19+Persian Medicine»، «Covid 19+Chinese Medicine» و «Covid 19+Herbal Medicine» بود، در پایگاه های اطلاع رسانی گوگل ((Google، گوگل اسکولار (Google Scholar) و پابمد (PubMed) جستجو شد، سپس واژگان کلیدی تب، عفونت اخلاط، رطوبت غریبه، حرارت غریبه، امراض ریه، امراض کبد، نزله، اسباب مبرده، اسباب مرطبه، اسباب مسخنه از منابع متقن طب سنتی ایران مانند کتاب الحاوی رازی (925-865 م.)، قانون در طب بوعلی سینا (1037-980 م.)، الشامل ابن نفیس (1288-1213 م.)، مخزن الادویه عقیلی (1747-1670 م.)، اکسیر اعظم محمد اعظم (1902-1829 م.) بررسی شد. بعد از آنالیز کیفی اطلاعات و مقایسه نتایج، پیشنهادات مناسب برای کمک به روند کنترل و درمان بیماری تدوین شد.

یافته ها

عفونت ناشی از کووید 19 با سرعت زیاد و از طریق ترشحات و قطرات تنفسی با تماس نزدیک انسانی با علایم تب، سرفه، کوفتگی بدن یا خستگی، پنومونی و تنگی نفس و با شیوع کم تر سردرد، اسهال، خلط خونی، آبریزش بینی و سرفه خلطی بروز می کند. از علایم خفیف تا شدید منجر به مرگ، گستره دارد. در سنین بالاتر و وجود بیماری های زمینه ای، احتمال ابتلا عارضه دارشدن و فوت بیشتر است. در طب سنتی ایران ویروس ها از جمله اجسام غریبه ای هستند که می توانند در بدن، حرارت غریبه ای که تب نام دارد، تولید کنند. این تب، در بدن هر فرد بر اساس میزان تلنباری فضولات و نوع اندام های درگیر تلنباری و نیز بر اساس قوت یا ضعف طبیعت مدبره بدنی (مثل ضعف سیستم ایمنی و بیماری ها)، بروز علایم و شدت و ضعف بیماری حاصل از خود را مدیریت می کند.

نتیجه گیری

در این مقاله بر اساس نتایج و دیدگاه های ذکرشده  در بخش نتایج، به بررسی بیماری و ارایه راه کارهای پیشگیری و درمانی پرداخته شده تا در کنار سایر تدابیری که در کنترل و درمان آن در جریان است، سرعت بیشتری به کنترل بیماری بدهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p2169615 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!