دوگانگی عاطفی و جستجوی هستی شناختی در «قلبی زیر خاکستر» نوشته اریک امانوئل اشمیت
تاکید بر درون مایه دوگانگی، ویژگی ثابت داستان های کوتاهی است که توسط نویسنده معاصر فرانسوی اریک-امانویل اشمیت منتشر شده اند. داستان کوتاه «قلبی زیر خاکستر» کثرتی از اشکال کلاسیک دوگانگی را در خود دارد: جفت های آینه وار ، دوگانگی روانشناختی ، دوگانگی احساسی، تطابق تاثرات دورنی با محیط بیرون. به اشکالی که پیرو سنت ادبی هستند، اصطلاحات معاصر دوگانگی هم اضافه می شود، که موضوع مباحث فلسفی، جامعه شناختی و زیست شناسی نیز هستند: آواتار دیجیتالی، جسم خود دیگر، مسایل هویتی پیرامون موضوع پیوند اعضاء. مقاله حاضر می کوشد تا با تحقیقی کیفی و میان رشته ای، تحلیلی مضمونی از چگونگی به کارگیری مضامین دوگانگی موجود در داستان کوتاه ارایه دهد. روش های اصلی کار عبارتند از: تحلیل متنی و خوانش انتقادی، که گاه با تحقیق تطبیقی و در زمانی کامل می شوند. مفاهیم کلیدی که مبنای بحث را شکل می دهند، در مورد اشکال کلاسیک دوگانگی ادبی، از منتقدینی چون تییری اوزوالد و فلورانس گویه اخذ شده اند، در ارتباط با آواتار دیجیتال، از نشانه شناس، فنی ژرژ، و بالاخره در جستجوی هستی شناختی که پیرامون جسم انسان صورت می گیرد، از جامعه شناس، دیوید لو برتون اخذ شده اند. یعنی در سه جزء نظری که نمایانگر جهات اصلی تحقیقات تجربی هستند.
همزاد ، خود دیگر ، آواتار دیجیتالی ، جسم ، پیوند اعضاء
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.