امکان سنجی «حقوق بشر» در قامت جایگزین «اخلاق زیستی»

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 امروزه اخلاق زیستی و حقوق بشر دو مجموعه از هنجارها، رویه ها و نهادهایی هستند که وظیفه اصلی آن ها تنظیم روابط حوزه زیست شناسی و پزشکی در پرتو حقوق عمومی می باشد. در سال های اخیر در برخی از پژوهش های انجام شده و نیز رویه برخی دولت ها، این فرضیه مطرح شده است که حوزه اخلاق زیستی در نظام حقوق بشر هضم و جذب شده است. در مطالعه حاضر به بررسی این فرضیه که در حال حاضر حقوق بشر بین المللی در قامت جایگزین اخلاق زیستی ظهور کرده است، خواهیم پرداخت. مواد و روش ها: در این مطالعه با روش تحلیلی توصیفی، ابتدا ماهیت اخلاق زیستی و مبانی مشترک آن با حقوق بشر مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. پس از مشخص شدن وضعیت متغیر مزبور، نقش حقوق بشر در اخلاق زیستی با توجه به اشتراک مبانی آن ها مد نظر قرار خواهد گرفت. در گام سوم، فرضیه «حقوق بشر به عنوان جایگزین اخلاق زیستی» در بوته آزمایش قرار خواهد گرفت و در نهایت کارکردهای حقوق بشر بین المللی در اخلاق زیستی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

یافته ها

طرفداران فرضیه هضم شدن اخلاق زیستی در نظام حقوق بشر معتقدند که با توجه به ضعف های هنجاری و نهادی اخلاق زیستی در فضای حقوقی سیاسی فرهنگی بین المللی، ابزارها و نهادهای حقوق بشر بین المللی می تواند بخش هنجاری و نهادی اخلاق زیستی را در خود هضم کند. یافته های این مطالعه نشان داد که حقوق بشر بین المللی نمی تواند تمام خلاها و فاصله های فضای علوم سیاسی را پوشش دهد. در اینجاست که نیاز به فضای اخلاق زیستی که فاقد ویژگی های ذاتی عالم حقوق و به ویژه حقوق بشر بین المللی می باشد، احساس می شود.

ملاحظات اخلاقی

در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است.

نتیجه گیری

اخلاق زیستی می تواند در مواردی که حقوق بشر با چالش انعطاف مواجه می شود، به نقش آفرینی بپردازد، در نتیجه اساسا نه تنها نیازی نیست که حوزه اخلاق زیستی در فضای حقوق بشر هضم و جذب شود، بلکه لازم است که این دو کاملا مستقل از یکدیگر باشند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
4
لینک کوتاه:
magiran.com/p2169792 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!