ارزشیابی اثرات هوش فرهنگی در پرستاری: یک مطالعه مروری یکپارچه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

جهانی شدن همراه با تنوع فرهنگی است. ارایه دهندگان خدمات سلامت به علت مواجهه مستقیم با بیماران و مراجعین و همراهان آن ها شاهد حضور افراد متفاوت با فرهنگ های مختلف هستند، لذا نیاز است تا با ایجاد زمینه های بین فرهنگی مناسب سعی در کاستن بیش ازپیش سوء تفاهمات بین فرهنگی و تعاملات اجتماعی مخرب داشت. با توجه به اینکه پرستاران بیشترین تماس را در بین کلیه ارایه دهندگان خدمات سلامت با افراد دارند، لذا این مطالعه مروری باهدف ارزشیابی اثرات هوش فرهنگی در پرستاری انجام شد.

روش کار

طرح مطالعه بر اساس روش مرور یکپارچه Whittemore و Knafl است. در بررسی متون در سال های 2000 تا 2020، بانک های اطلاعاتی مختلف ازجمله SID،Irandoc،Google scholar،PubMed، Medline،Scopus، Cochrane Library، Science Direct با واژه های کلیدی هوش فرهنگی و پرستاری جستجو شد. درنهایت 9 مقاله در این مطالعه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها

تجزیه و تحلیل داده ها 3 بخش اصلی را در رابطه با این موضوع آشکار ساخت: ابعاد هوش فرهنگی، مراحل رشد هوش فرهنگی و مزایای هوش فرهنگی در پرستاری.

نتیجه گیری

بر اساس مروری بر متون می توان گفت پرستاران دارای هوش فرهنگی بالاتر، در برقراری ارتباط فرهنگی بین خود، همکاران و ارباب رجوع موفق تر هستند؛ ازاین رو آن ها در همه جوانب عملکرد فردی و سازمانی، در سطح بالاتری قرار دارند. پس می توان گفت یکی از مواردی که می تواند برای رسیدن به رشد و بالندگی سیستم های سلامت کمک شایانی کند، هوش فرهنگی پرستاران است.

زبان:
فارسی
صفحات:
296 تا 305
لینک کوتاه:
magiran.com/p2169821 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!