بررسی محیط بازخورد به دانشجویان دستیاری در عرصه های بالینی: بومی سازی و بررسی روایی و پایایی ابزار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

آموزش بالینی و ارایه ی بازخورد، از مهم ترین معیارهای آموزش حرفه ای در جهت تثبیت آموخته های دانشجویان می باشند. از آن جایی که ارزیابی محیط آموزش بالینی با استفاده از یک ابزار متناسب، نقش مهمی در افزایش انگیزش و یادگیری دانشجویان دارد، مطالعه ی حاضر با هدف ارایه ی ابزاری بومی سازی شده برای بررسی محیط بازخورد در عرصه های بالینی در دانشجویان مقطع دستیاری پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.

روش ها

مطالعه ی حاضر، از نوع ابزارسازی و در قالب مطالعات مقطعی بود که در سال تحصیلی 97-1396 در دو مرحله انجام شد. در مرحله ی اول، ابزار بررسی محیط بازخورد Steelman و همکاران که برای محیط های کاری تدوین شده و مبنای تیوریک این مطالعه بود، به روش استاندارد «Forward–backward» از انگلیسی به فارسی ترجمه گردید. در مرحله ی دوم، روایی محتوایی پرسش نامه ی کمی (Content validity index یا CVI و Content validity ratio یا CVR) و کیفی، روایی صوری پرسش نامه به روش کمی و کیفی و همچنین، پایایی با محاسبه ی Cronbach's alpha انجام و داده ها به کمک نرم افزار SPSS تحلیل گردید.

یافته ها

تمامی سوالات پرسش نامه به لحاظ شاخص روایی محتوای کمی (CVR و CVI) و روایی صوری کمی (Quantitative face validity) در دامنه ی قابل قبولی قرار داشتند و ضریب Cronbach's alpha این مطالعه برابر با 861/0 به دست آمد.

نتیجه گیری

یافته ها نشان دادند نسخه ی فارسی و بومی سازی شده ی پرسش نامه ی Steelman و همکاران، از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است و می تواند برای بررسی محیط بازخورد در عرصه های بالینی در دانشجویان مقطع دستیاری مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
494 تا 502
لینک کوتاه:
magiran.com/p2169946 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!