تحلیل سیاست های ارتقاء اعضای هیات علمی در چارچوب نقش نهاد دانشگاه در توسعه نوآوری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
امروز اجماع فراگیری درخصوص اثرگذار بودن نقش دانشگاه ها در نوآوری شکل گرفته به گونه ایکه حتی برخی تحت تاثیر دانشگاه های برتر جهان، دانشگاه ها را موتورهای نوآوری قلمداد نموده اند. این رویکرد در کشور ما نیز گسترش یافته و توانسته گفتمان سیاستی کشور را تحت تاثیر خود قرار دهد. ازاین رو درک درست از نقش دانشگاه ها در نوآوری یکی از شرایط لازم برای سیاستگذاری و توسعه دانشگاهی می باشد. ازسوی دیگر آیین نامه ارتقاء به عنوان یکی از مهم ترین و موثرترین اسناد سیاستی مرتبط با دانشگاه در کشور لازم است براساس فهم صحیحی از نقش دانشگاه ها در نوآوری طراحی شده باشد. در بخش اول نتایج پژوهش نشان می دهد دانشگاه ها، سهم اندکی در مشارکت مستقیم در نوآوری ازطریق تولید محصولات، نمونه های اولیه و اختراعات دارند. بلکه دانشگاه ها عموما از طریق روش های غیرمستقیم در توسعه نوآوری مشارکت می کنند. این درحالی است که در بخش دوم نتایج پژوهش نشان می دهد آیین نامه ارتقاء فقط به دسته ای از فعالیت ها شامل انتشار مقاله و فعالیت های آموزشی توجه نسبی نموده و از اهمیت سایر فعالیت ها ازجمله همکاری های پژوهشی صرفنظر نموده است. براین اساس تقویت جامعیت و توازن در آیین نامه برای پوشش اثربخش تر کانال های مشارکت دانشگاه ها در توسعه نوآوری؛ توجه بیشتر به کانال های تعاملی و همکارانه تبادل دانش و فناوری که ظرفیت جذب کمتری از سوی صنعت می طلبند؛ و افزایش انعطاف پذیری آیین نامه به منظور درنظر گرفتن عوامل موثر بر اهمیت و کاربرد متفاوت هر یک از کانال ها در حوزه های علمی و بخش های صنعتی گوناگون؛ و تمرکز بیشتر سیاست گذاران بر تقویت تقاضای علم و فناوری و ظرفیت جذب طرف تقاضا از جمله پیشنهادات سیاستی برآمده از این پژوهش است.
زبان:
فارسی
صفحات:
2 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p2170199 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!