نقش تعمیری XRCC3 و خطر بروز سرطان پستان: مقاله مروری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه 

سرطان پستان شایع ترین سرطان در زنان سراسر جهان است. داده های بیولوژیکی و اپیدمیولوژیکی نشان می دهد که آسیب های القاء شده توسط فاکتورهایی با منشاء درونی و بیرونی بر روی پایداری و بی نقص ماندن DNA تاثیر گذاشته و با استعداد ابتلا به سرطان پستان در ارتباط می باشند. ژن XRCC3 یکی از ژن های مهم و تعمیری است که با تولید پروتئین XRCC3 نقش مهمی را در تعمیر شکست های دو رشته ای DNA و ترمیم به روش نوترکیبی ایفا می کند. به عبارت دیگر محصول ژن XRCC3 نقش کلیدی در ترمیم نوترکیبی همولوگی شکست های دو رشته ای DNA داشته و با عملکرد خود از بروز سرطان پستان جلوگیری میکند.

مواد و روش ها

برای نگارش این مطالعه مروری ، واژگان کلیدی سرطان پستان، ژن XRCC3، تعمیر دو رشته ای DNA و تعمیر نوترکیبی همولوگی در پایگاه های اینترنتی NCBI،PubMed ،Scopus ،Science Direct  و Google Scholar جستجو گردید و مقاله حاضر بر اساس آنها نگاشته شد.

نتایج

تغییرات ایجاد شده نظیر انواع جهش ها، حذف شدگی، جابه جایی ها، مضاعف شدگی و همچنین چند شکلی های تک نوکلیوتیدی موجود در ژن های ترمیمی DNA  نظیر XRCC3 موجب ایجاد تفاوت در کارآیی ترمیم آسیب های وارده بر  DNAشده و در نتیجه در بروز سرطان پستان موثر می باشند.

بحث و نتیجه گیری

بروز هر گونه تغییر در ژن XRCC3  می تواند منجر به بروز اختلال در فرایند تعمیر ژنوم شده و در نتیجه نقش مهمی در ایجاد، رشد و توسعه سرطان پستان داشته باشد. ژن XRCC3  می تواند به عنوان یک ژن مارکر در زمینه پزشکی شخصی جهت پیش گویی و غربالگری سرطان پستان و همچنین به عنوان یک هدف درمانی در حوزه سرطان پستان مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p2170859 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!