تاثیر سبک های شناختی حسابرسان بر ارزیابی ریسک تقلب (آزمون نظریه انرژیک گریگورک)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

چ‍ارچ‍وب ف‍کری افراد به واسطه سبک ش‍ناختی آنان تعیین می شود و س‍بک شناختی اف‍راد نقش یک عنصر واس‍ط بین اطلاعات ح‍سابداری و تصمیم گیری را ایفا می کند. از این رو هدف این پژوه‍ش، بررسی ت‍اثیر سبک های شناختی ح‍سابرسان به روش گریگ‍ورک بر ارزیابی ریس‍ک تقلب می باشد. سبک های شناختی به روش گریگورک شامل سب‍ک های عینی- متوالی، انتزاعی- متوالی، عینی- تصادفی و انتزاعی- تصادفی است. نمونه آماری پژوهش شامل 539 نفر حسابرسان ش‍اغل در موس‍سات حس‍ابرسی عض‍و ج‍امعه حس‍ابداران رسمی ایران و س‍‍ازمان ح‍سابرسی واقع در م‍ح‍دوده جغراف‍یای شهر ته‍‍ران در سال 1398 است که با روش نم‍ونه گیری تص‍ادفی س‍اده در دسترس انتخاب شدند. روش پژوهش حاضر توص‍یفی- پی‍مایشی و ابزار مورد استفاده در پژوهش پرس‍ش نامه استاندارد می باشد. به منظور تجزیه و تحلیل آماری داده ها و آزمون فرضیه ها از مدل مع‍ادلات ساخ‍تاری به کمک نرم افزار لی‍زرل استفاده شده است. نتایج تجزیه و تحلیل و یافته ها بیانگر این است که سبک های ش‍ناختی حسابرسان بر ارزیابی ری‍سک تقلب تاثیر معنادار در سطح اطمینان 99 درصد دارند. بنابراین سبک های شناختی انت‍زاعی- تصادفی، انتزاعی- مت‍والی، عینی- متوالی و عین‍ی- تصادفی به ترتیب بیشترین تاثیر را بر روی مت‍غیر ارزیابی ری‍سک تقلب دارند. نتایج این تحقیق می تواند موجب بسط و گسترش موضوعات مرتبط با قضاوت و تصمیم گیری در حسابرسی و نهایتا ارتقاء کیفیت حسابرسی گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p2170888 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!