نقش و جایگاه ادوارد گرانویل براون در ایران پژوهی (با تاکید بر کتاب تاریخ ادبیات ایران)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

ادوارد گرانویل براون، شرق‌شناس انگلیسی آثار متعددی در زمینه مطالعات مربوط به ایران دارد که در این میان می‌توان به کتاب تاریخ ادبیات اشاره کرد. این اثر که خود تحت‌تاثیر شرق‌شناسان بزرگ اروپایی و شیوه‌های آن تدوین شده بود، بعدها در ایران سرمشق تاریخ ادبیات نویسان فارسی شد. هدف از این نوشتار بازگو نمودن نقش وی در ایران‌پژوهی است. از دید عالمان و محققان ادبی مقام وی به عنوان یک شرق‌شناس دوستدار فرهنگ مردم ایران ستودنی است. گسترده‌نگری ادوارد بروان در زمینه ایران‌شناسی از یک سو و تکیه بر روایت و اسناد تاریخی از سوی دیگر سبب شده تا نظرها درباره وی گوناگون باشد؛ برخی وی را نقد می‌کنند و برخی دیگر وی را می‌ستایند. در این جستار که با روش کتابخانه‌ای انجام شده است، نویسنده نخست به معرفی کوتاهی از براون می‌‌پردازد و سپس نقش وی در ایران‌پژوهی را با تاکید بر کتاب تاریخ ادبیات ایران مطالعه و بررسی می‌کند تا جایگاه او از دید عالمان ادبی مشخص شود. یافته‌های پژوهش حاضر نشان می‌دهد در میان شرق‌شناسانی که به موضوع ایران پرداخته‌اند، براون سهم بسزایی در شناساندن ایران و ادبیات آن به اروپاییان دارد و اینکه بعد از چاپ این کتاب محققان ایرانی روش تاریخ‌نگاری روایی و رجالی صرف را در پژوهش‌های ادبی خود کنار گذاشتند و روشی را در پیش گرفتند که براون آن را در تاریخ ادبیات خود به کار گرفته بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
107 تا 118
لینک کوتاه:
magiran.com/p2171136 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!