بررسی میزان نیتریک اکساید و اینترلوکین-17 در سرم مردان روزه دار در ماه رمضان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اکسید نیتریک در تنظیم اتساع رگ های خونی و در نتیجه فشار خون از اهمیت برخوردار است. اکسید نیتریک به طور مداوم توسط سلولهای اندوتلیال بصورت ترکیبی تولید می شود که در سیستم قلبی عروقی نقش مهمی دارد. علاوه بر این ، اینترلوکین- 17 (IL-17) یک سیتوکین ضد التهابی است که می تواند از ایمنی محافظت کننده ذاتی در برابر عوامل بیماری زا یا عوامل ایجاد بیماری های التهابی کمک کند. در مطالعه حاضر ، سطح پلاسمایی نیتریک اکسید و سطح سرمی IL-7 قبل و بعد از ماه رمضان با هدف بررسی پیشگیری های احتمالی روزه داری برای بیماری های قلبی عروقی در افراد روزه دار بررسی شد.

مواد و روش ها

مطالعه حاضر 61 فرد ناشتا (30-60 ساله) انتخاب و نمونه خون از هر فرد یک روز قبل و یک روز پس از ماه رمضان جمع آوری شد. سطح سرمی اکسید نیتریک و IL-17 در دو گروه با کیت های ELIZA اندازه گیری شد.

نتایج

نتایج این مطالعه نشان داد که سطح سرمی اکسید نیتریک در افراد قبل و بعد از ماه رمضان به طور معنی داری افزایش یافته است (از 15/1±17/16 میکرومول بر لیتر تا 46/1±17/22 میکرومول بر لیتر (به ترتیب)) (0001> P). همچنین ، نتایج نشان می دهد که سطح سرمی IL-17 در دو گروه از نظر آماری تفاوت معنی داری داشت (از 59/10±25/58 میکرومول بر لیتر تا 66/4±98/15 میکرومول بر لیتر (به ترتیب)) (0001> P).

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان داد که سطح نیتریک اکسید و اینترلوکین- 17 در ماه رمضان کاهش یافته است ، بنابراین نتیجه گیری می شود که روزه داری ماه رمضان می تواند اثرات مثبتی بر روی عوامل قلبی و عروقی و ایمنی بدن داشته باشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
2179 تا 2185
لینک کوتاه:
magiran.com/p2171552 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!