تغییرات بافتی و فعالیت ضد دیابتی لاکتوباسیلوس پلانتاروم بر سلول های بتا لوزالمعده در موش صحرایی دیابتی شده توسط آلوکسان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بیماری دیابت یک بیماری مزمن است که در آن تولید یا عملکرد انسولین دچار اشکال می شود. این هورمون توسط سلول های بتای لوزالمعده ترشح می گردد و عمل اصلی آن پایین آوردن قند خون است. پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده ای هستند که باعث تقویت و تعادل در فلور میکروبی روده شده و اثرات مفیدی را در سلامتی میزبان به همراه دارند.

مواد و روش ها

 در این تحقیق 32 موش در 4 گروه تقسیم شدند: گروه اول (کنترل غیر دیابتی)، گروه دوم (کنترل دیابتی)، گروه سوم (دیابتی تحت تیمار با لاکتوباسیلوس پلانتاروم)، گروه چهارم (دیابتی تحت تیمار با گلی بن کلامید). بعد از خون گیری و جدا کردن سرم، مقدار گلوکز و انسولین سرم به ترتیب با استفاده از کیت آنزیمی و با روش الایزا اندازه گیری شد. همچنین برش هایی از پانکراس تهیه و میانگین قطر جزایر لانگرهانس موردبررسی قرار گرفت.

نتایج

نتایج حاکی از کاهش معنی داری در میزان گلوکز در گروه تیمار با لاکتوباسیلوس پلانتاروم در مقایسه با گروه کنترل دیابتی، بود (05/0<p) که این اثر مشابه داروی گلی بن کلامید است. علاوه بر این در گروه تیمار شده با لاکتوباسیلوس پلانتاروم، میزان انسولین تغییر معنی داری نسبت به گروه دیابتی نشان نداد. همچنین بررسی های بافت شناسی پانکراس نشان داد که این باکتری در روند بهبودی بافت پانکراس نیز تاثیر دارد.

نتیجه گیری

نتایج حاکی از آن است که لاکتو باسیلوس پلانتاروم دارای اثرات مثبت در کنترل قند خون در موش های دیابتی شده توسط آلوکسان بوده و شاید بتوانند از آن به عنوان مکمل های دارویی مناسب برای کنترل قند خون مورد توجه قرار گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
2226 تا 2235
لینک کوتاه:
magiran.com/p2171556 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!