اثر بایوپرایمینگ با باکتری های محرک رشد بر صفات رشدی، بیوشیمیایی، فنل، فلاونویید، ویتامین ث و نیترات در گیاه کاهو (.Lactuca sativa L) رقم رابیکون در بسترهای مختلف رشد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

بستر رشد مناسب نه تنها سبب بهبود کیفیت خاک می شود بلکه به طور غیرمستقیم سبب بهبود استقرار باکتری ها خواهد شد. یک آزمایش گلخانه ای به منظور بررسی اثر بسترهای رشد آلی و باکتری های محرک رشد بر صفات مورفولوژیک، فنل، فلاونویید و نیترات در سبزی کاهو رقم رابیکون F1 یک آزمایش فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی با چهار تکرار اجرا شد. فاکتورهای آزمایشی شامل کودهای آلی (ورمی کمپوست 20 درصد حجمی، کمپوست مصرف شده قارچ 10 درصد حجمی و خاک مزرعه) در بستر رشد و پرایمینگ بذر با باکتری های محرک رشد (سودوموناس پوتیدا سویه P10، سودوموناس فلورسنس سویه R159، سودوموناس فلورسنس سویه R150 و بدون باکتری) بودند. در پایان مرحله رشد، صفات مورفولوژیک (ارتفاع گیاه، تعداد برگ، قطر تاج، سطح برگ، طول و حجم ریشه، وزن تازه و خشک بوته)، رنگیزه های فتوسنتزی (کلروفیل a، b، کل و کاروتنوید)، ویتامین ث، فنل و فلاونویید و غلظت نیترات اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که آثار ساده بستر رشد و تلقیح با سویه های باکتری سودوموناس بر صفات ارتفاع گیاه، قطر تاج، سطح برگ، طول و حجم ریشه، وزن تازه و خشک بوته، کلروفیل a، b، کل و کاروتنویید، ویتامین ث، فنل و فلاونویید معنی دار بود. اثر برهم کنش این دو فاکتور نیز بر صفات سطح برگ، طول و حجم ریشه، وزن تازه و خشک بوته، کلروفیل a و فنل معنی دار بود، به طوری که بیشترین وزن تازه و خشک بوته، محتوای فنل و کلروفیل در ترکیب بستر ورمی کمپوست و سویه 159 سودموناس به دست آمد. هر چند در برخی صفات ترکیب کمپوست و سودموناس پوتیدا سویه P10 و یا ترکیب ورمی کمپوست و سودموناس پوتیدا سویه P10 نتایج بهتری نشان داد اما به نظر می رسد درنهایت سویه 159 سودموناس توانسته نقش بیشتری در کمیت و کیفیت کاهو ایفا کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p2172005 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!