مقایسه تاثیر روش های ایفای نقش و سخن رانی بر آگاهی کودکان دبستانی در زمینه تغذیه سالم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

آموزش تغذیه صحیح یکی از مهم ترین اولویت ها در همه دوران های زندگی به خصوص در سنین کودکی است. روش آموزش نیز یکی از ارکان مهم در موثر بودن آموزش تلقی می شود. لذا این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر روش های ایفای نقش و سخن رانی بر آگاهی کودکان دبستانی در زمینه تغذیه سالم انجام یافته است.

روش بررسی

این مطالعه نیمه تجربی در مورد 60 دانش آموز ابتدایی دوره دوم شهر گناباد در سال 1396 انجام یافته است. شرکت کنندگان به روش تصادفی چندمرحله ای انتخاب و به دو گروه ایفای نقش و سخن رانی تخصیص یافتند. آگاهی دانش آموزان قبل، بلافاصله و یک ماه بعد از آموزش به وسیله پرسشنامه محقق ساخته سنجیده شد. داده ها در نرم افزار SPSS نسخه 16 و با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی، تحلیل شد. 05/0≤p معنادار در نظر گرفته شد.

یافته ها

 میانگین نمره آگاهی در گروه ایفای نقش قبل، بلافاصله و یک ماه بعد از مداخله به ترتیب 55/2±77/10، 15/55±1/14 و 10/1±50/14 و در گروه سخنرانی به ترتیب 85/1±07/11، 43/1±72/13 و 84/2±47/11 (دامنه نمرات قابل کسب 16-0) بود. بین میانگین آگاهی قبل، بلافاصله و یک ماه بعد از مداخله در دو گروه تفاوت آماری معناداری وجود داشت (001/0<p) و افزایش آگاهی در روش ایفای نقش بیش تر از سخنرانی بود.

نتیجه گیری

 با توجه به تاثیر بیش تر شیوه ایفای نقش نسبت به سخن رانی در آموزش تغذیه سالم در کودکان سن مدرسه، پیشنهاد می شود در برنامه آموزش تغذیه در مدارس از روش های جذاب، پویا و موثرتری همچون ایفای نقش، متناسب با اهداف رفتاری آموزشی استفاده شود تا علاوه بر افزایش بازده آموزشی، موجب ماندگاری بیش تر اثرات آموزش و یادگیری پایدارتر دانش آموزان گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
205 تا 217
لینک کوتاه:
magiran.com/p2172038 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!