اثربخشی روان درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر کاهش استرس، افسردگی و اضطراب امتحان در دانش آموزان مبتلا به تالاسمی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بیماری های مزمن ازجمله تالاسمی در همه گروه های سنی و طبقات اجتماعی-اقتصادی و فرهنگ های مختلف بروز می کند. این کودکان و خانواده های آن ها درمعرض انواع مشکلات هیجانی و رفتاری قرار می گیرند. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی روان درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش استرس و افسردگی و اضطراب امتحان در دانش آموزان مبتلا به تالاسمی بود. 

روش بررسی

 پژوهش حاضر از انواع طرح های نیمه آزمایشی به صورت دوگروهی با پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری را 209 بیمار مبتلا به تالاسمی شهر زابل تشکیل دادند که در مرکز بیماران خاص شهر زابل تحت درمان قرار داشتند. نمونه پژوهش شامل سی نفر بود که با درنظرگرفتن حداقل نمونه در طرح های آزمایشی و به روش داوطلب واجد شرایط انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه پانزده نفری آزمایش و گواه قرار گرفتند. آموزش روان درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد به مدت ده جلسه 90دقیقه ای روی گروه آزمایش اجرا شد . بعد از اتمام جلسات پس آزمون و یک ماه بعد دوره پیگیری انجام پذیرفت. از پرسشنامه افسردگی، اضطراب، استرس لاویبوند و لاویبوند (1995) و مقیاس اضطراب امتحان ساراسون (1975) برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. تجزیه وتحلیل داده ها با تحلیل آزمون اندازه گیری مکرر و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 23 صورت گرفت.

یافته ها

 نتایج نشان داد که آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد موجب کاهش استرس و افسردگی و اضطراب امتحان در دانش آموزان مبتلا به تالاسمی می شود (0٫001≥p)؛ علاوه براین باتوجه به اثر زمان (پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری) بین سه دوره زمانی در استرس و افسردگی و اضطراب امتحان تفاوت معناداری وجود دارد (0٫001≥p). همچنین اثر تعامل بین زمان اندازه گیری و گروه بر میانگین نمرات استرس و افسردگی و اضطراب امتحان دانش آموزان تالاسمی معنادار بوده است (0٫001≥p). اندازه اثر نمرات استرس و افسردگی و اضطراب امتحان به ترتیب 0٫20 و 0٫19 و 0٫15 به دست آمد. 

نتیجه گیری

 براساس یافته های این پژوهش، آموزش روان درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش استرس و افسردگی و اضطراب امتحان در دانش آموزان مبتلا به تالاسمی در مرحله پس آزمون و پیگیری موثر است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
97
لینک کوتاه:
magiran.com/p2172366 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!