مقایسه اثربخشی واقعیت درمانی و درمان تحلیل تعامل متقابل بر کمال گرایی زنان مبتلا به نشانگان وانمودگرایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

افراد مبتلا به نشانگان وانمودگرایی باوجود توانایی ها و موفقیت های خود هیچ احساس مثبت درونی به قابلیت های خود ندارند. پژوهش حاضر به منظور مقایسه اثربخشی واقعیت درمانی و درمان تحلیل تعامل متقابل بر کمال گرایی زنان مبتلا به نشانگان وانمودگرایی انجام شد.

روش بررسی

 این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی سه گروهی با طرح پیش آزمون-پس آزمون بود. جامعه آماری پژوهش را مراجعان زن مبتلا به نشانگان وانمودگرایی به مراکز مشاوره ای شهر رشت در سال 1397 تشکیل دادند. پس از بررسی پرونده بالینی و مصاحبه تشخیصی سی نفر از زنان دارای نمره بیشتر از یک انحراف معیار از میانگین در مقیاس نشانگان وانمودگرایی کلانس و ایمز (1978)، به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه به صورت تصادفی جایگزین شدند. پیش از شروع درمان هر سه گروه به مقیاس کمال گرایی (1386) پاسخ دادند. سپس گروه های آزمایش در شانزده جلسه به مدت چهار ساعت تحت آموزش گروهی واقعیت درمانی و درمان تحلیل تعامل متقابل قرار گرفتند. گروه گواه هیچ نوع درمانی را در این مدت دریافت نکرد. پس از پایان درمان هر سه گروه در مرحله پس آزمون ارزیابی شدند. داده های به دست آمده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری و به کمک نرم افزار SPSS نسخه 22 تجزیه وتحلیل شد.

یافته ها

نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که هر دو درمان واقعیت درمانی و درمان تحلیل تعامل متقابل بر کمال گرایی خودمدار و دیگرمدار و جامعه مدار زنان مبتلا به نشانگان وانمودگرایی اثربخش بوده است (0٫001>p)؛ اما بین دو درمان اختلاف معناداری وجود ندارد.

نتیجه گیری

براساس یافته های به دست آمده می توان گفت که واقعیت درمانی و درمان تحلیل تعامل متقابل بر کمال گرایی و ابعاد کمال گرایی زنان مبتلا به نشانگان وانمودگرایی اثر زیادی داشته است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
96
لینک کوتاه:
magiran.com/p2172367 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!