تاثیر آموزش گروهی شناختی رفتاری بر رضایت زناشویی و باورهای ناکارآمد زنان باردار ناتوان در کنترل ترس از زایمان نخست

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

در زنان دارای ترس از زایمان نخست، رضایت زناشویی و کاهش افکار ناکارآمد ازطریق آموزش های شناختی و رفتاری بسیار حایز اهمیت است. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش گروهی شناختی رفتاری بر رضایت زناشویی و افکار ناکارآمد زنان باردار ناتوان در کنترل ترس از زایمان نخست بود.

روش بررسی

پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون و گروه گواه نابرابر بود. جامعه آماری را زنان باردار مراجعه کننده به یکی از مراکز بهداشت قوچان در سه ماهه چهارم سال 1396 تشکیل دادند. با استفاده از پرسشنامه ترس از زایمان، 39 زن باردار دارای ترس از زایمان به شیوه نمونه گیری داوطلبانه به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و گواه (19 نفر) جای گماری شدند. زنان گروه آزمایش در جلسات گروهی شناختی رفتاری (ده جلسه 90دقیقه ای) شرکت کردند و به پرسشنامه های نگرش به زایمان لویی و رضامندی زوجیت افروز و باورهای غیرمنطقی جونز پاسخ دادند. از روش آماری تحلیل کوواریانس در سطح معنا داری (0٫05=α) و نرم افزار SPSS نسخه 22 استفاده شد. 

یافته ها

نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش گروهی شناختی رفتاری بر باورهای ناکارآمد و رضایت زناشویی زنان دارای ترس از زایمان نخست تاثیر معنا داری دارد (0٫003=p) و 25٫5درصد از واریانس باورهای ناکارآمد ازدواج (0٫007=p) و 37٫5درصد از واریانس رضایت زناشویی زنان باردار ناتوان در کنترل ترس از زایمان نخست را تبیین می کند (0٫001>p).

نتیجه گیری

باتوجه به یافته های این پژوهش مشخص شد که آموزش شناختی رفتاری بر باورهای ناکارآمد و رضایت زناشویی تاثیر مثبت دارد. توصیه می شود این روش برای بهبود رابطه زنان باردار و همسرشان در دوران بارداری به کار رود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
46
لینک کوتاه:
magiran.com/p2172416 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!