اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر مولفه های استعداد اعتیاد دانش آموزان مقطع متوسطه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اعتیاد به عنوان معضلی عمومی و بیماری فراگیر، باعث افزایش مرگ ومیر و بیشترشدن هزینه های اقتصادی زیادی می شود. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی مداخلات روان شناختی با رویکرد رفتاری-شناختی بر مولفه های استعداد اعتیاد دانش آموزان مقطع متوسطه انجام شد.

روش بررسی

 مطالعه حاضر به صورت نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری همراه با گروه گواه بود. جامعه آماری دانش آموزان پسر کلاس دهم شهر تنکابن در سال تحصیلی 1396 بودند که از بین آن ها 30 نفر به طور تصادفی انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه 15نفره آزمایش و گواه قرار گرفتند. درمان شناختی-رفتاری طی دوازده جلسه 60دقیقه ای به صورت گروهی، بر گروه آزمایش اعمال شد. پرسشنامه استعداد اعتیاد برای نوجوانان ایرانی (ASQ-AV) جهت سنجش متغیرهای پژوهش به کار رفت. همه مراحل تحلیل آماری توسط نرم افزار SPSS نسخه 22 انجام پذیرفت. داده ها نیز به روش تحلیل واریانس با اندازه های مکرر و در سطح معناداری 0٫05 تحلیل شد.

یافته ها

 یافته ها نشان داد که درمان شناختی-رفتاری موجب کاهش در خودنمایی (5٫21=F و 0٫001>p) و افکار مثبت به مواد (7٫23=F و 0٫001>p) و نمره کل استعداد اعتیاد (6٫82=F و  0٫001>p) شده است.

نتیجه گیری

 باتوجه به یافته ها می توان نتیجه گرفت که مداخله گروهی به روش شناختی-رفتاری بر مولفه های خودنمایی و افکار مثبت به مواد و نمره کل استعداد اعتیاد دانش آموزان کلاس دهم تاثیر دارد و گرایش نوجوانان را به اعتیاد کاهش می دهد. مداخله مذکور در پیشگیری از این بیماری امیدبخش است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
32
لینک کوتاه:
magiran.com/p2172430 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!