مقایسه اثربخشی شفقت درمانی و رفتاردرمانی دیالکتیکی بر تحمل آشفتگی و کنترل درد در بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس (ام اس)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

ام اس بیماری التهابی سیستم عصبی مرکزی بوده که مشخصه آن دمیلیزاسیون غلاف میلین آکسون ها است و منجربه نقص یا محدودیت در انتقال ایمپالس های عصبی می شود. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی شفقت درمانی و رفتار درمانی دیالکتیکی بر تحمل آشفتگی و کنترل درد در بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس انجام گرفت.

روش بررسی

پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی و با استفاده از طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری را تمامی بیماران زن مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس تشکیل دادند که به سازمان بهزیستی مشهد در سال 1396 مراجعه کردند و تمایل به حضور در گروه درمانی را داشتند. از این تعداد نمونه ای به حجم 45 نفر به صورت داوطلبانه واجد معیارهای ورود شدند و به طور تصادفی در سه گروه پانزده نفره رفتاردرمانی دیالکتیکی و شفقت درمانی و گواه قرار گرفتند. اعضای گروه ها، در دوازده جلسه درمانی شرکت کردند. آزمودنی ها پیش و پس از درمان، مقیاس تحمل پریشانی (سیمونز و گاهر، 2005) و پرسشنامه مدیریت درد (روزنشتایل و کیف، 1983) را تکمیل نمودند. به منظور تحلیل داده های این پژوهش از نرم افزار SPSS نسخه 21 و نیز از شاخص های آمار توصیفی و آمار استنباطی و تحلیل کوواریانس استفاده شد.

یافته ها

نتایج تحلیل کوواریانس تاثیر شیوه شفقت درمانی و رفتار درمانی دیالکتیکی را بر تحمل آشفتگی و کنترل درد تایید می کند (0٫001>p). رفتار درمانی دیالکتیکی درمقایسه با شفقت درمانی بر تحمل آشفتگی و برخی خرده مقیاس های کنترل درد شامل توجه برگردانی و فاجعه آفرینی، روش موثرتری است (0٫001>p).

نتیجه گیری

 باتوجه به یافته های پژوهش رفتاردرمانی دیالکتیکی و شفقت درمانی باعث افزایش تحمل آشفتگی و کنترل درد در بیماران زن مبتلا به بیماری مالتیپل اسکلروزیس شده است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
30
لینک کوتاه:
magiran.com/p2172432 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!