مقایسه مسئولیت پذیری در دانش آموزان دختر با و بدون کم توانی ذهنی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مسئولیت پذیری یکی از حیطه هایی است که دانش آموزان با کم توانی ذهنی به حمایت ویژه در این زمینه نیاز دارند. پژوهش حاضر با هدف مقایسه مسئولیت پذیری در دانش آموزان دختر با و بدون کم توانی ذهنی در شهر شیراز انجام شد. 

روش بررسی

روش پژوهش علی-مقایسه ای بود. حجم نمونه شامل 134 نفر بود که آزمودنی های با کم توانی ذهنی به روش دردسترس و آزمودنی های بدون کم توانی ذهنی با روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای از شهر شیراز انتخاب شدند. برای سنجش مسئولیت پذیری، پرسش نامه مسئولیت پذیری به کار رفت. داده های گردآوری شده با استفاده از آزمون تی مستقل برای نمره کل مسئولیت پذیری و تحلیل واریانس چندمتغیره برای خرده مقیاس های مسئولیت پذیری با نرم افزار آماری SPSS نسخه 21 و در سطح معنا داری 0٫05 تحلیل شدند.

یافته ها

 نتیجه آزمون تی مستقل نشان داد که بین میانگین مسئولیت پذیری دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد (0٫001>p)؛ بدین معنا که دانش آموزان دختر با کم توانی ذهنی در مسئولیت پذیری درمقایسه با دانش آموزان دختر بدون کم توانی ذهنی ضعیف تر بودند. همچنین نتیجه آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره مشخص کرد که بین دو گروه در خرده مقیاس های مسئولیت پذیری فردی و مسئولیت پذیری اجتماعی تفاوت معنادار مشاهده می شود  (0٫001>p) که نشان می دهد به ترتیب در خرده مقیاس های مسئولیت پذیری فردی و اجتماعی دانش آموزان دختر با کم توانی ذهنی درمقایسه با دانش آموزان دختر بدون کم توانی ذهنی ضعیف تر بودند.

نتیجه گیری

براساس یافته های این مطالعه می توان گفت که توجه به آموزش مسئولیت پذیری باید یکی از اولویت های برنامه درسی افراد دارای کم توانی ذهنی باشد تا این افراد بتوانند با یادگیری مهارت های مسئولیت پذیری خود را برای زندگی مستقل در آینده آماده سازند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
28
لینک کوتاه:
magiran.com/p2172434 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!