بررسی اپیدمیولوژیک عوامل خطر اصلی سکته مغزی ایسکمیک و سورویوال یکساله در بیماران بستری در بخش مغز و اعصاب بیمارستان قایم مشهد در سال 1395

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سکته مغزی سومین علت شایع مرگ در کشورهای توسعه یافته و شایع ترین بیماری ناتوان کننده نورولوژیک است. شیوه زندگی و عوامل خطری نظیر پرفشاری خون و دیابت از علل اصلی این بیماری می باشند . این مطالعه با هدف بررسی فراوانی عوامل خطراصلی بیماری سکته مغزی ایسکمیک در بیماران بستری شده بخش مغزواعصاب در بیمارستان قایم شهرمشهد در سال 1395 طراحی شد.

روش بررسی

در این مطالعه توصیفی مقطعی پرونده های 201 بیماردچار سکته مغزی ایسکمیک بستری در بخش اعصاب بیمارستان قایم شهرمشهد در طی سال 1395 که توسط متخصص مغز و اعصاب وروش های تصویربرداری تشخیص آنها تایید شده بود مورد مطالعه قرار گرفت اطلاعات بیماران نظیر سن، جنس و محل زندگی و نیز نوع سکته مغزی و عوامل خطر اصلی آن شامل سابقه ابتلا به سکته مغزی در گذشته، پرفشاری خون ، دیابت ملیتوس، مصرف سیگارو چربی خون بالا از پرونده هایشان استخراج ودر چک لیست تدوین شده تکمیل گردید . داده های مربوطه پس از گردآوری با نرم افزار 21 SPSS و آزمون های آماری مربوطه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج

بر اساس آنالیز انجام شده مشخص گردید بجز متغیر استعمال سیگار (003/0 = P-value) ، HDL و تری گلیسرید (001/0 = P-value) ارتباط معنی داری در دیگر ریسک فاکتور های خطر بیماری و جنسیت مشاهده نگردید در این مطالعه 201 بیمار مبتلا به استروک ایسکمیک مورد بررسی قرار گرفتند که میانگین سنی کل افراد شرکت کننده در مطالعه برابر92/50 سال است در مطالعه حاضر شیوع سکته مغزی در مردان بیش اززنان بود بطوریکه 97 نفر(3/48%) زن و 104 نفر (7/51%) مرد بودند. در بررسی مهم ترین عوامل خطر بالینی سکته مغزی نتایج نشان داد بیشترین فراوانی را پرفشاری خون در زنان با 68 نفر (1/70%) و کمترین آن را استعمال سیگار با 16 نفر (5/16%)تشکیل می دادند. میزان میرایی یکساله در این مطالعه9/15 درصد بود که ارتباط معنی داری با گروه های جنسی نداشت. در این مطالعه نشان داده شد که پرفشاری خون، داشتن سابقه دیابت و چربی خون بالا مهم ترین عوامل خطر سکته مغزی دربیماران بود.

نتیجه‏ گیری

این نتایج با یافته های مطالعات قبلی همسو است. با توجه به نتایج به دست آمده به نظر می رسد کنترل فشار خون و دیابت بطور موثری صورت نمی گیرد که این امر نیازمند بررسی های بیشتر می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p2172574 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!