بررسی عزت نفس و سبک های دفاعی در زوج های نابارور بر اساس علت ناباروری در مرکز درمان ناباروری رویان در سال 1396

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

یکی از پیامدهای اصلی ناباروری کاهش عزت نفس می باشد. استفاده از سبک های دفاعی یکی از راه های مقابله با رویدادهای استرس زا است. بنابراین، هدف این مطالعه بررسی عزت نفس و مکانیسم های دفاعی در زوج نابارور بر اساس علت ناباروری می باشد.

روش بررسی

در این مطالعه مقطعی 400 زوج نابارور مراجعه کننده به پژوهشگاه رویان  از طریق نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. افراد شرکت کننده بر اساس علت ناباروریشان در چهار گروه: علت زنانه، علت مردانه، علت هردو و علت نامشخص قرار داده شدند. ابزار های اندازه گیری شامل سه پرسش نامه: دموگرافیک، عزت نفس روزنبرگ و پرسش نامه سبک های دفاعی است. داده های حاصل از این پژوهش توسط نرم افزارversion 16  SPSS و از طریق آزمون آماری t وابسته برای مقایسه زوجی و مقایسه بر اساس علت ناباروری و آزمون تحلیل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

نتایج

یافته های مطالعه نشان داد که مردان در گروه با علت ناباروی زنانه به طور معنی داری عزت نفس بالاتری نسبت به سایر گروه ها داشتند (0/049=P). در گروه های زوجی با علت زنانه و مردانه شوهرها نسبت به همسران خود عزت نفس بالاتری را نشان دادند (0/008=P ، 0/001=P) در مکانیسم های دفاعی هیچ تفاوتی بین گروه های زنان، مردان و زوج با علت های مختلف ناباروری دیده نشد. در مطالعه حاضر عزت نفس با مکانیسم های دفاعی رشد نایافته و روان آزرده ارتباط معکوس و با مکانیسم دفاعی رشد یافته ارتباط مستقیم معنی دار نشان داد.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج مطالعه زنان نسبت به مردان آسیب پذیرتر هستند، حتی زمانی که علت ناباروری نباشند عزت نفس پایین تری دارند. درنتیجه زنان نابارور بیشتر از مردان می بایست از لحاظ مشاوره روانشناختی مورد توجه قرار گیرند و به منظور تسهیل درمان و ارایه خدمات بهتر تفاوت های بین زن و مرد در مسایل روانشناختی لحاظ گردد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
2867 تا 2878
لینک کوتاه:
magiran.com/p2173168 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!