عصاره آبی-الکلی اندام هوایی گیاه بیلهر (Dorema aucheri) بارگذاری شده در نانوذره لیپوزوم بطور موثری موجب القاء آپوپتوز در رده سلولی SW48 می شود

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

چندین محصول طبیعی برای اثرات محافظتی در برابر طیف گسترده ای از سرطان ها از جمله سرطان کلورکتال معرفی شده است. Dorema aucheri به طور سنتی به عنوان داروی گیاهی مصرف می شود و گزارش شده است که عصاره آن حاوی مقدار قابل توجهی از آنتی اکسیدان ها مانند فلاونوییدها ، آنتوسیانین ها و اسید فنولیک است. این مطالعه با هدف ارزیابی اثرات سمیت سلولی و آپوپتوتیک عصاره گیاه  بیلهر و شکل متصل به ریز ذره لیپوزومی آن روی رده سلولی SW48 سرطان کلورکتال می باشد.

روش بررسی

پس از کشت سلولی رده SW48، سلول ها با دوزهای مختلف عصاره هیدروالکلی بیلهر، نانولیپوزوم بارگذاری شده با بیلهر، لیپوزوم به تنهایی به مدت 24 ساعت ، 48 ساعت و 72 ساعت تحت درمان قرار گرفتند. سنجش بقای سلول های سرطانی با استفاده ازآزمون (MTT) انجام شد. سنتز نانولیپوزوم ها به روش آبدهی فیلم نازک لیپیدی فرمول بندی شدند.  میزان آپوپتوز از طریق رنگ آمیزی سلول ها با پروپیدیم یدید و آنکسین V با استفاده از دستگاه فلوسیتومتری اندازه گیری شد. وین کریستین به عنوان کنترل مثبت در این مطالعه مورد استفاده قرار گرفت. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون های آماری آنالیز واریانس دو طرفه و تست تعقیبی توکی تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

نتایج 50 درصد غلظت مهارکنندگی (IC50) در 24 ساعت  33/48 µg/ml نانوذره بیلهر، غلظت µg/ml IC50 44/67 عصاره گیاه بیلهر و  ng/ml IC50 50 برای وین کریستین می باشد. با افزایش غلظت و زمان درمان با عصاره و نانولیپوزوم عصاره، جذب میزان زنده مانی سلول ها کاهش یافت. نتایج حاصل از تست آپوپتوز به این صورت است که بیشترین درصد افزایش آپوپتوز در این رده سلولی نسبت به کنترل مربوط به نانولیپوزوم بیلهر (41.5%) می باشد. این در حالی است که عصاره بیلهر به تنهایی افزایش کمتری نسبت به کنترل دارد (38.4%) . (p<0.05)

 نتیجه گیری

نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد بارگزاری عصاره گیاه بیلهر در نانولیپوزوم اثر سمیت و آپوپتوزی عصاره گیاه بیلهر را در دوزهای پایین، افزایش می دهد و می تواند کاندید مناسبی جهت مطالعات گسترده تر در محیط درون تنی برای مقابله با سلول های توموری با عوارض جانبی کمتر باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
318 تا 331
لینک کوتاه:
magiran.com/p2174067 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!