بررسی تاثیر اضافه نمودن پوکه معدنی و ترکیب آن با پودر دیاتومیت در مقاومت فشاری و جذب آب خمیر سیمان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

ماده اصلی که باعث چسبندگی سنگدانه ها به یکدیگر و تشکیل یک جسم سخت به نام بتن می شود خمیر سیمان می باشد . خمیر سیمان تشکیل یافته از پودر سیمان و آب می باشد. بدیهی است هر قدر که مقاومت خمیر سیمان بالاتر باشد ، مقاومت نهایی بتن ساخته شده از آن خمیر نیز بالا خواهد بود. در این پژوهش ماده ی افزودنی پودر پوکه ی معدن بنه کهل بستان آباد و ماده افزودنی پودر دیاتومیت معدن ممقان به خمیر سیمان افزوده می شود. چون این دو ماده دارای خواص پوزولانی می باشند لذا در مجاورت خمیرسیمان، خواص سیمانی خود را نشان خواهد داد و در نتیجه جزو مواد سیمانی محسوب می شود. علایم مربوط به نام گذاری انواع نسبت های مخلوط از دو جدول 4 و 5 کاملا مشخص می گردد به طور خلاصه علایمی که دارای حرف P است، شامل پودر پومیس و علایم دارای PD، شامل پودر پومیس و پودر دیاتومیت می باشد. نسبت آب به مواد سیمانی 35/0 و 4/0 در نظر گرفته شده است. نتایج آزمایش ها نشان داده اند که از لحاظ جذب آب حین عمل آوری همه نمونه ها به تدریج جذب آب دارند و همچنین نشان می دهد که واکنش های هیدراسیون مواد سیمانی و تشکیل کریستال ها به صورت منظم ادامه دارد. از لحاظ جذب آب نمونه های 28 روزه طبق استاندارد ASTM ، نتایج نشان میدهد که تخلخل خمیرسیمان با نسبت های مختلف پودر پوکه و پودر دیاتومیت تقریبا به هم نزدیک می باشد و این تخلخل با افزایش نسبت آب به مواد سیمانی از 35/0 به 4/0 افزایش می یابد. جذب آب در حین عمل آوری نشان دهنده پیشرفت واکنشهای هیدراسیون می باشد. در حالی که جذب آب نمونه های بتنی در سن 28 روزه طبق استاندارد ASTM C642-06 نشان دهنده تخلخل داخلی بتن اعم از حباب های اتفاقی و شبکه لوله های مویینه می باشد. لازم به ذکر است که چگالی آب ژل طبق بررسی محققان بیشتر از آب معمولی  و در حدود 1/1 بوده و چگالی آب مولکولی داخل کریستال های ناشی از واکنش های هیدراسیون بیشتر از چگالی آب ژل می باشد. از لحاظ مقاومت فشاری خمیرهایی که فقط ماده افزودنی پودر پوکه را دارند مقاومت فشاری 28 روزه آنها، دارای افت مقاومت می باشند وهمچنین برای این نمونه ها در سن 90 روزه، برای نسبت آب به مواد سیمانی 35/0 اندکی افت مقاومت مشاهده می شود ولی برای نسبت آب به مواد سیمانی 4/0 حدود 10%  افزایش مقاومت ملاحظه گردید. در نمونه هایی که هم پودر پوکه و هم پودر دیاتومیت تواما به صورت افزودنی اضافه شدند تغییرات مقاومت فشاری  به این ترتیب است که: الف-برای نسبت آب به مواد سیمانی 35/0 در سنین 28 روزه و 90 روزه به طور متوسط 6% افزایش مقاومت وجود دارد و برای درصد افزودنی اپتیمم (یعنی 25 درصد) افزایش مقاومت بیشتری دارد. ب- برای نسبت آب به مواد سیمانی 4/0 در عمر 28 روزه  برای 20 درصد افزودنی پودر ترکیبی ، کاهش مقاومت فشاری ملاحظه می گردد اما در عمر 90 روزه 5% افزایش مقاومت دارد و برای 25 درصد افزودنی پودر ترکیبی هم در سن 28 روزه و هم 90 روزه افزایش مقاومت فشاری اتفاق افتاده است که به ترتیب برابر 9% و 16% می باشد. لذا اضافه نمودن ترکیب پودر پوکه بستان آباد و پودر دیاتومیت ممقان توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
99 تا 109
لینک کوتاه:
magiran.com/p2174351 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!