بررسی تاثیر برنامه آموزشی ایمنی بیمار مبتنی بر تکنیک SBAR بر تصمیم گیری بالینی پرستاران بخش مراقبت ویژه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بخش مراقبت های ویژه یکی از قسمت های حیاتی بیمارستان جهت کاهش مرگ ومیر در بیمارستان است. بخشی که پرستاران نیاز به مهارت تصمیم گیری دارند. درواقع حل مسیله، یک موضوع مهم در فعالیت های بالینی است و تصمیم گیری یک شاخص مهم از این موضوع است، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر تکنیک SBAR (وضعیت،سابقه،ارزیابی،توصیه) بر تصمیم گیری بالینی پرستاران بخش مراقبت ویژه انجام گردید.

روش تحقیق

پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی می باشد که جامعه آماری آن کلیه پرستاران شاغل در بخش مراقبت ویژه بیمارستان های آیت الله کاشانی و هاجر شهرکرد در سال 1398 (60 نفر) بودند، که به شیوه نمونه گیری آسان و با تخصیص تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل (هر گروه 30 نفر) اختصاص یافتند. برای گروه آزمون برنامه آموزشی مبتنی بر تکنیک SBAR برگزار گردید. داده ها با استفاده از پرسشنامه ی تصمیم گیری بالینی لوری و همکاران (2001) قبل و یک ماه پس از اجرای مداخلات گردآوری شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس در نرم افزار SPSS (ویرایش 22) تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

نمره تصمیم گیری بالینی پرستاران گروه آزمون قبل از اجرای مداخله 44/5± 1/69 و بعد از مداخله 22/7± 8/80 بود)001/0>(p و در گروه کنترل قبل از اجرای مداخله 94/6± 6/70 و بعد از اجرای مداخله 72/6± 1/71 بود (0.214= P). میزان تغییرات در گروه آزمون 79/3± 7/11 و در گروه کنترل 3 /2± 53/0 بود. نتایج این پژوهش نشان داد که اجرای برنامه آموزشی ایمنی بیمار مبتنی بر تکنیک SBAR تاثیر معناداری بر میانگین نمره تصمیم گیری بالینی پرستاران داشت.

نتیجه گیری

آموزش برنامه مبتنی بر تکنیک SBAR بر تصمیم گیری بالینی پرستاران موثر است؛ بنابراین پیشنهاد می گردد مسولین و برنامه ریزان از این تکنیک بهره ببرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
651 تا 659
لینک کوتاه:
magiran.com/p2174740 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!