بررسی مقایسه ای تاثیر استفاده از نرمال سالین و آب مقطر در ساکشن تراشه، بر بروز پنومونی وابسته به ونتیلاتور و شاخص های همودینامیک در بیماران تحت ونتیلاتور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

پیشگیری از پنومونی وابسته به ونتیلاتور یکی از اولویت های مهم بخش مراقبت ویژه است. این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر استفاده از نرمال سالین و آب مقطر در ساکشن داخل لوله تراشه بر میزان پنومونی وابسته به ونتیلاتور و شاخص های همودینامیک انجام شده است.

روش بررسی

مطالعه حاظر یک کارآزمایی بالینی تصادفی سازی شده است که در سال 96 و 97 بر روی 60 بیمار تحت ونتیلاتور در بخش آی سی یو بیمارستان امام جعفر صادق وابسته به دانشگاه علوم پزشکی البرز انجام شده است. بیماران به روش بلوک بندی تصادفی به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند. پارامترهای همودینامیک بیماران در طی 5 دقیقه قبل و بعد از ساکشن در هر شیفت اندازه گیری شد. در نهایت میران بروز پنومونی وابسته به ونتیلاتور و تغییر در شاخص های همودینامیک در دو گروه با هم مقایسه شدند.

نتایج

دو گروه از نظر کشت داخل تراشه و میزان پنومونی وابسته به ونتیلاتور تفاوت معنی داری با یکدیگر نداشتند (p=0.79). یافته ها نشان داد شاخص های همودینامیک (ضربان قلب، فشار خون، تعداد تنفس) تفاوت معنی داری قبل و بعد از مداخله با یکدیگر نداشتند. آزمون بین گروهی نشان داد که دو گروه تنها از نظر میزان اشباع هموگلوبین از اکسیژن تفاوت معنی داری بعد از مداخله با یکدیگر داشتند (p=0.006).

نتیجه گیری

سطح میزان اشباع هموگلوبین از اکسیژن در گروه نرمال سالین بالاتر بود بنابراین استفاده از محلول نرمال سالین جهت رقیق کردن ترشحات داخل تراشه در مقایسه با آب مقطر پیشنهاد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
689 تا 698
لینک کوتاه:
magiran.com/p2174743 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!